Tales from the Borderlands - recenzia

Uplynul rok od kedy hráči prvýkrát siahli na Tales from the Borderlands. Teraz je hra kompletná a ostáva nám zodpovedať jedinú otázku – dokázala táto adventúra, inšpirovaná šialenou FPS hrou, zabaviť hráčov?
Séria hier Borderlands je známa akciou. Rýchlou a šialenou akciou, ktorá je poháňaná veľkými zbraňami, výbuchmi a výkrikmi, ktoré nedávajú zmysel, no pobavia. Obavy, ktoré vznikli pri oznámení, že sa chystá adventúra Tales from the Borderlands, tak boli pre fanúšikov oprávnené. Bolo ťažké predstaviť si rýchlu jazdu Borderlands hier pretvorenú do pomalšieho tempa adventúr od Telltale Games. Vývojári si toho boli vedomí a tak vsadili na druhý charakteristický prvok série – humor.
Tales from the Borderlands - Scéna
Tales from the Borderlands - Scéna Disclaimer
Adventúry od Telltale Games sú zamerané na podanie príbehu hráčom a v tejto hre si hráč užije šialené dobrodružstvo prostredníctvom dvojice hlavných hrdinov. Sú nimi Rhys, zamestnanec spoločnosti Hyperion a Fiona, podvodníčka, ktorú vychovala divočina Pandory. Medzi jednotlivými kapitolami hra automaticky prepína medzi tým, či hráč ovláda Rhysa alebo Fionu. To sprvu môže pôsobiť trochu rušivo, v konečnom dôsledku ale hráč dostáva dve zaujímavé postavy a pozerá sa na dej z dvoch rôznych, niekedy veľmi odlišných pohľadov. Pomáha to udržať dynamiku príbehu, nakoľko vždy, keď sa hráč dozvie všetko podstatné z pohľadu jednej postavy, hra prepne na druhú. Vyhýba sa tak zbytočnému nudnému teriganiu sa po spustošenej krajine alebo výrazným časovým preskokom medzi jednotlivými časťami hry. Má to ale aj svoju negatívnu stránku, hlavne keď prebiehajú dramatické scény a hráč by chcel pobudnúť v koži svojej obľúbenej postavy trochu dlhšie.
Hoc na jednej strane hra diktuje, ako sa hráč stretáva s príbehom, na druhej tu má možnosť ovplyvniť jednotlivé detaily toho, ako sa príbeh odohráva. Ako sme si už pri tomto type hier od Telltale Games zvykli, nejde, väčšinou, o veľmi veľké ovplyvnenie príbehu. Najčastejšie sa hráč bude rozhodovať medzi tým, či okradne banditu, či poškodí kolegovi, či bude drzý, či bude iným postávam veriť a koho pošle vykonať nejakú úlohu. Občas to ale môže vyústiť do zaujímavých situácií, ktoré značne zmenia to, ako je hráčovi príbeh podaný. Niektoré rozhodnutia sa hráčovi vrátia znepríjemniť život o hodiny neskôr, niekedy pôjde aj o život. Tu sa ale Tales from the Borderlands líši od ostatných hier od Telltale Games najviac.
Tales from the Borderlands - Scéna
Zatiaľ čo hry ako The Walking Dead, Game of Thrones a The Wolf Among Us sú založené prevažne na dráme v tom najdramatickejšom slova zmysle – sú plné smrti, smútku a strachu, Tales ponúka opačný zážitok. Séria hier Borderlands je známa svojim humorom a Tales from the Borderlands v tomto ohľade nezaostáva. Od prvých momentov, kedy hráč kráča vesmírnou stanicou Hyperionu ako korporátny zamestnanec Rhys, hráč vie, že toto je svet Borderlands. Kde inde by sa kariérny postup riešil tým, že nadriadeného necháte poletovať okolo stanice a pritom si udržíte šarm skutočného pánka. Kde inde by sa kariérny postup na vedúceho, na ktorý sa teší Rhys, zmenil na povýšenie na hlavného údržbára. Ale ani Fiona na Pandore to nemá ľahké, hlavne, keď sa chystá na svoj najväčší podvod v živote. Chce predať falošný Vault kľúč za poriadny balík peňazí a musí to zvládnuť bez toho, aby na seba poštvala tisícky banditov, ktorí sú na Pandore v každom kúte.
Vďaka možnostiam, ktoré si môže hráč počas dialógov vyberať, je v rukách hráča, či bude Rhys chladnokrvný kariérobijec, ktorý nebude brať ohľad ani na kamoša a účtovníka Vaghna, alebo či budú jeho priority aj niečo iné než len vidina bohatstva. Takisto to je aj pri Fione, ktorej robí komplica v zločinoch kamarátka Sasha. Ako už ale bolo spomenuté, tieto rozhodnutia a akcie budú založené hlavne na humore. V hre sa vyskytnú postavy, ktoré ocenia fanúšikovia tejto hernej série - napríklad Vault Hunter Zer0 a jeden z najlepších záporákov videohier Jack.
Tales from the Borderlands - Scéna
Čo sa týka deja, v úvode sú postavy postavené do rôznych konfliktov spojených s falošným Vault Key. Rhys chce uchmatnúť Hyperionu Vault Key spod nosa, Fiona chce falošný kľúč predať za veľký balík. Hráčovi je všetko jasné od začiatku, to ale nezabraňuje v sledovaní zábavných scén, ktoré sa pri plnení týchto cieľov vyskytnú. Navyše oba postavy majú niečo proti Hyperionu, no aj sebe navzájom a keď sú nútení spolupracovať, je sa na čo pozerať. To je ale iba začiatok dlhého príbehu. Nebola by to Pandora, keby sa niečo neskomplikovalo a nebola by to Borderlands hra, keby komplikácie neobsahovali tisíce banditov a skryté poklady. Navyše tu máme Jacka, ktorý nechce ostať mŕtvy a zabudnutý a tajný projekt spoločnosti Atlas, o ktorom nikto nič nevie. Na Pandore to, že je niečo skryté a nikto nevie čo to je znamená, že to pekelne vzácne a tomu, kto to nájde, to vynesie veľmi veľký balík peňazí. Tento titul začína s jednoduchým podvodom, no Rhys a Fiona sa zamotajú do poriadnej kaše a tak je to šialená jazda plná prekvapení od začiatku do konca.
Tales from the Borderlands je hra rozdelená do piatich epizód. Tie vychádzali jednotlivo, niekedy s prestávkou niekoľkých mesiacov. Teraz, keď je hra už ukončená, hráčovi nič neprekáža vo vychutnaní si herného zážitku. Každá epizóda je dlhá približne 2 a pol hodiny a hráčovi tak poskytne kopu zábavy. Jednotlivé epizódy sú na veľmi podobnej úrovni a tak sa nestane, že niektorú z nich si bude musieť hráč odtrpieť, len aby sa posunul v príbehu, pretože sú nudné, alebo že skončia skôr než sa hráč stihne nadýchnuť, pretože sú príliš krátke. To sa stávalo už vo vyššie uvedených hrách od tohto vývojára, pri Tales from The Borderlands existuje ale akási rovnováha medzi jednotlivými časťami hry.
Tales from the Borderlands - Scéna
I keď tu chýbajú FPS prvky spojené s hrou a väčšinu času v adventúre hráč presedí pri počúvaní a pozeraní sa, nechýba tu občasná akcia. Hráč sa pohybuje po 3D prostredí, ktoré graficky zapadá do komiksového Borderlands štýlu. Hoci to nie je FPS, občas hráč bude mať možnosť vystreliť si zo zbrane, poštvať na nepriateľov dobre vyzbrojeného robota alebo sa pustiť do boja pekne ručne stručne. Nechýbajú ani občasné preteky vo veľkých autách na štýl Mad Maxa. Väčšina týchto akcií prebieha pomocou QTE(quick time events) a to nemusí byť každému po chuti. Na akciu sa ale pozerá dobre a tak ak hráč zvládne túto občas malú nepríjemnosť, bude patrične odmenený. Niekedy sa stáva, že nasleduje veľa QTE po sebe a stačí chvíľka nepozornosti a hráč zlyháva. To znamená, že sa stane niečo, čo by nechcel, alebo že zomiera a musí si zopakovať herný úsek. Takéto rýchle tempo je občas aj pri dialógoch, keď má hráč veľmi krátky čas na rozhodnutie sa pre jednu z možností a omylom sa rozhodne pre niečo úplne iné, než chcel. Borderlands je ale o napínavom hľadaní pokladu a platí tu staré dobré „Kto zaváha nežere!“
Tales from the Borderlands si mnohé požičalo od svojich predchodcov, prišlo ale aj s novými postavami a vlastným príbehom a stáva sa tak plnohodnotným pokračovaním v rámci svojej hernej série, ktoré fanúšikov nesklame. To aj napriek tak radikálnej odlišnosti v rámci herných žánrov. Zároveň môže prilákať aj ľudí, ktorí chceli vstúpiť do postapokaliptického sveta plného šialenej sci-fi technológie a ešte šialenejších obyvateľov, ale odrádzal ich rýchly akčný štýl predošlých Borderlands hier. Hra svoj príbeh podáva svižne, zábavne a bez zbytočných zádrhov. Toto veselé podanie bude dôvodom, prečo práve Tales from the Borderlands bude pre mnohých fanúšikov tým najobľúbenejším titulom z rozsiahlej ponuky adventúr od Telltale Games.
Tales from the Borderlands - Trailer - launch trailer Disclaimer
Pozitíva hry:
- zaujímavý príbeh dvoch postáv, ktoré majú protichodný cieľ