Dreamfall chapters, Book One: Reborn (2014, Red Thread Games) – recenzia

Tento herný titul nám sľúbil akýsi mix stredovekej fantasy, snového sveta a temnej cyberpunkovej reality zasadenej do roku 2220. K tomu sa malo pridať množstvo volieb a rozhodnutí, nasledovaných viac, či menej závažnými dôsledkami. Tri svety, dva príbehy, jeden osud. Tretia hra z tejto hernej série rozohrala svoje predstavenie.
Dreamfall Chapters - Scéna - Storytime Dreamfall Chapters, Book One - Reborn, Storytime
Dreamfall Chapters - Scéna - Storytime Disclaimer
Úvodom spomenieme, že ide o tretie dielko zo série, ktorá začala hrou The Longest Journey (2000, Funcom), aby ju neskôr rozšírila hra Dreamfall: The Longest Journey (2006, Funcom). Súčasný titul zmenil vývojárov, navyše, začínal v službe Steam Greenlight, odkiaľ si ho fanúšikovia vydupali, aby sa pretavil do plnohodnotnej hry. A myslím, že sa vyplatilo.
Príbeh hry je bohatý a presne nadväzuje na udalosti predchádzajúcej hry. Navyše, pre začiatočníka je možnosť si ich pripomenúť a presne skočiť do deja bez pocitu, že mu niečo ušlo. Variácie zvyšuje to, že hráč má k dispozícii dve hlavné postavy v dvoch svetoch, ktoré sa navzájom nevedomky ovplyvňujú. Nad celým dejom sa navyše znáša pocit akéhosi neznámeho nebezpečenstva a hrozby. Atmosféra hry reflektuje dej, radosť sa strieda so smútkom, zrada s vernosťou, sklamanie a pomsta s odhodlaním a odpustením. Celá prvá kniha je situovaná ako úvod a preto mnohé otázky otvára tak, aby mal hráč čo riešiť v ďalších pokračovaniach.
Dreamfall Chapters - Scéna - Kian Alvane
Dreamfall Chapters - Scéna - Kian Alvane Disclaimer
Hlavné postavy predstavujú Zoë Maya Castillo v realite, respektíve Kian Alvane vo svete Arcadie. Kým Zoë sa mení z akejsi bezstarostnej teenagerky s túžbou po adrenalínovom zážitku na zodpovednú a rozhodnú ženu, Kian prehodnocuje svoje ideály, aby sa stal ochrancom slabších a bezbranných. Hra tak prináša popri klasickom hrdinovi aj prvok silnej ženskej hrdinky zvládnutý na slušnej úrovni. Stretneme sa s niekoľkými epizodickými postavami, každému učaruje nejaká iná a k deju má čo dodať a posúva ho ďalej. Mne osobne sa najviac páčila Teta Queenie, vodkyňa trhovej komunity, ktorej otázky išli priamo pod kožu, avšak bez nejakého násilného podtónu.
Dreamfall Chapters - Scéna - Teta Queenie
Dreamfall Chapters - Scéna - Teta Queenie Disclaimer
Vizuálnu stránku hry rád pochválim, od roku 2006 prešla markantným zdokonalením, pričom sa celá podriaďuje príbehu a dokresleniu atmosféry očakávania a temného globálneho mesta Europolisu. Celé prostredie pôsobí veľmi uveriteľne a zachytáva postoje hlavných aj vedľajších postáv. Tu sa vyskytlo niekoľko glitchov, ktoré boli skôr zábavné a nijako nemali vplyv na hrateľnosť.
Soundtrack komponoval Simon Poole, ktorý si tiež svoj diel práce odviedol nadmieru úspešne. Hudba odlišuje jednotlivé svety, klasické arabsky ladené rytmy pre svet Arcadie strieda s klavírnymi mixmi pre Storytime a akousi moderne ladenou hudbou pre Europolis. Aj melódie teda idú pod kožu a umocňujú dojem, že sa hráč nachádza v inom svete.
Dreamfall Chapters - Scéna - Wit, Zoë a Mira (zľava napravo), Pandemonium
Dreamfall Chapters - Scéna - Wit, Zoë a Mira (zľava napravo), Pandemonium Disclaimer
Samotná hrateľnosť bola príjemná, hra je dobrodružnou akciou s prvkami RPG a riešením hlavolamov. Samotné úlohy nie sú triviálne, na druhú stranu, s primeranou snahou, sú riešiteľné, svoj úspech si musíte zaslúžiť.
Hra stavila na výber možností, ktoré formujú dej, pričom hráč ma odlíšené symbolom rovnováhy, či ide o zásadnú voľbu, alebo menšie rozhodnutie, kde sa hráč len dozvedá, že daná postava si to bude pamätať. Na rozdiel od iných titulov s týmto aspektom tvorcovia stavili na menšom pošte rozhodnutí, ktoré sú ale viac prepracované, pričom pozitívne hodnotím, že sa vyhli rôznym klávesovým kombináciám používaným za účelom pocitu zapojenia hráča do deja. Už samotný výber smeruje hráča k druhej možnosti, ktorý si bez zbytočných možností môže užiť prostredie, dej a komentáre postáv k rôznym detailom okolo nich. Na záver hra zhrnie najdôležitejšie rozhodnutia s naznačením, aké následky možno očakávať v ďalších dieloch. Bonusom je, že na konci si môžete zahrať za malé bábo, ale aj to má svoj zmysel.
Dreamfall Chapters - Scéna - Symbol rovnováhy
Dreamfall Chapters - Scéna - Symbol rovnováhy Disclaimer
Záverom dodám, že Dreamfall Chapters, Book One: Reborn, je podarený titul, ktorý si zaslúži svoje miesto na hernej scéne. Hoci nedosahuje úplne kvality The Longest Journey, je dôstojným pokračovateľom celej série, v ktorej dúfam, že udrží nastavenú latku, o to viac, že ide o voľbu fanúšikov. Ako sequel rozhodne nesklamal, naopak, príjemne potešil milovníkov žánru a aj tých, ktorí sa po takýchto tituloch len obzerajú. Dodám len, že na ohlásenie Book Two: Rebels ešte stále čakáme, trailer je už na svete.
Moje hodnotenie: 85/100.
Páperíčko