Middle-earth: Shadow of Mordor - recenzia

Tolkienova Stredozem sa dočkala herných adaptácií na takmer každú hernú platformu. Mali sme tu stratégie, online multiplayerovky, RPG a všelijaké akčné tituly. Niektoré sa podarili viac, iné menej. Vývojárske štúdio Monolith sa rozhodlo priniesť hráčom niečo, čo tu ešte nemali. Otvorený svet Pána Prsteňov. Pozrime sa, ako im to vyšlo.
Middle-earth: Shadow of Mordor - Scéna - pomsta
Middle-earth: Shadow of Mordor - Scéna - pomsta Disclaimer
Dej hry sa časovo odohráva medzi Hobbitom a Spoločenstvom prsteňa. Talion, strážca Čiernej Brány Mordoru, prežíva celý svoj život v službách Gondoru. Jeho služba končí, keď bránu napadne Sauronova armáda orkov. Jeho žena a syn mu umierajú pred očami a sám kapitán skončí ako obeta v temnom rituáli. Po smrti sa Talionova duša spojí s dušou elfského prízraku a to mu znemožní opustiť svet smrteľníkov. Sila elfa mu ale dáva možnosť pomstiť smrť svojich blízkych. Možnosť podrezať hrdlo Čiernej Ruky Saurona tak, ako posluhovač temného pána podrezal hrdlo Talionovi.
Hoci na prvý pohľad znie príbeh ako poriadne klišé, vývojári si dali prácu s tým, aby zaujali a udržali si pozornosť hráča. Cesta za pomstou začína v Mordore, ktorý je plný Sauronových prisluhovačov. Grafické prevedenie je silnou stránkou hry a na každý kút tohto temného miesta je radosť sa pozerať. Prostredie je plné starých zničených budov, obrovských orkských pevností, otrockých táborov a malých detailov, akými sú brlohy divokej zveri, pasce, popravné stĺpy a podobne. Hráč môže stráviť veľa času len prechádzaním sa po tomto otvorenom svete a obdivovaním okolia. Detailné a kvalitne urobené sú aj samotné modely postáv, či už Taliona, orkov a iných tvorov, ktoré skrížia hráčovi cestu za pomstou. Keďže ide o hru s otvoreným svetom, hráč má možnosť plniť úlohy, ktoré ho posunú v dejovej línii príbehu, alebo môže plniť postranné úlohy týkajúce sa oslobodzovania otrokov, oslabovania orkskej armády a lovu divej zvery, ktorá v temnej krajine prežíva.
Middle-earth: Shadow of Mordor - Scéna - Talion vs orkský kapitán
Middle-earth: Shadow of Mordor - Scéna - Talion vs orkský kapitán Disclaimer
Atmosféra vytvorená prostredím je tak silná, až má hráč pocit, že stačí akýkoľvek zlý krok a na krku bude mať celú nepriateľskú armádu. Hlavne tí, ktorí sa s open-world hrami (= hrami v otvorenom svete) ešte nestretli, môžu mať problém zbaviť sa pocitu, že ich každú chvíľu odhalí Oko Saurona. Nepriatelia Taliona občas zbadajú, no stačí chvíľu utekať a nájsť si dobrú skrýšu. Leniví orkovia prenasledovanie vzdajú a vrátia sa k svojej práci – otrokárstvu a šarvátkam. Talion, posilnený duchom elfa je rýchly a nerobí mu problém nenápadne a rýchlo skákať z budovy na budovu, liezť po stenách a svahoch alebo sa zakrádať za chrbtami nepriateľov bez povšimnutia. Celý tento aspekt hry pripomína sériu Assassin's Creed. Kto nejakú hru zo série hral, určite uzná, že mnohé animácie postavy sú až príliš podobné a Monolith odviedol dobrú prácu pri požičiavaní si herných mechaník. Nie je to ale jediná herná séria, ktorou je Shadow of Mordor silne inšpirovaný.
Ak sa hráč rozhodne miesto utekania a skrývania sa preliať orkskú krv, privíta ho bojový systém veľmi podobný tomu z Batmanovských Arkham videohier. Systém je to populárny a do hry perfektne zapadá. Súboje na blízko nie sú náročné, stačí jedno tlačidlo na útok. Hráč je odmeňovaný za presné načasovanie svojich útokov. Pokiaľ sa mu podarí viac zásahov bez toho, aby bol zranený nepriateľom, má možnosť použiť nejakú špeciálnu schopnosť. Takisto je tu možnosť blokovať útoky orkov a zasadiť protiútok. Súboj to robí dynamickým. Rôzne typy nepriateľov udržujú hráča v strehu, a tak nie sú boje ani nudné, ani nezaujímavé. V hre je prítomná možnosť bojovať z diaľky pomocou luku a šípov alebo sa ticho zakrádať a zložiť nepriateľa jedným úderom spoza chrbta.
Middle-earth: Shadow of Mordor - Scéna - Death from Above
Middle-earth: Shadow of Mordor - Scéna - Death from Above Disclaimer
Okrem akčných prvkov sú v hre aj prvky RPG hier. Hráč za úspešné boje a splnené misie dostáva body, ktorými robí Taliona silnejším. Jeden strom vylepšení, tzv. skill-tree, je venovaný schopnostiam Taliona a elfa. Hráč si v ňom odomyká nové možnosti boja, silnejšie údery, schopnosti jazdiť na divej zveri a podobne. Druhý strom je venovaný vylepšovaniu vlastností postavy hráča akými je napríklad počet bodov života alebo množstvo šípov, ktoré môže mať hráč pri sebe. Stromy schopností sú navrhované tak, aby v nich prakticky neexistovala zlá voľba. To je dobrá správa hlavne pre menej skúsených hráčov, ktorí sa nemusia báť, že by niektorý bod vylepšenia využili zbytočne a sťažili si tak postup v hre. Na druhej strane tento systém pre skúsených hráčov robí hru až príliš jednoduchou a vytráca sa pre nich pocit výzvy.
Shadow of Mordor je často označovaný za vykrádačku iných hier, hlavne kvôli vyššie spomenutým príkladom. Pravdou ale je, že prevzaté mechaniky preberá svojsky a do mixu pridáva niečo vlastné – Nemesis systém. Nemesis systém je hlavný prvok, ktorým sa hrá pýši. Je to niečo, vďaka čomu sa hráč cíti ako súčasť herného sveta. Hra reaguje na každý hráčov krok, ktorý na svojej ceste za pomstou urobí. Skupiny orkov sú vedené kapitánmi a hráč si s nimi občas musí zmerať sily. Neraz sa stane, že ork vzíde zo súboja ako víťaz. Hráč vďaka spojeniu s elfským duchom neumrie, no ork sa stáva silnejším. Pokiaľ hráča premôže obyčajný ork, je povýšený na kapitána. Ak hráča premôže kapitán, stane sa silnejším a pre hráča predstavuje väčšiu výzvu. Nepriatelia si navyše hráča pamätajú a pri najbližšom stretnutí spomenú to, ako im hráč spôsobil jazvy, ako si užívali ich posledné stretnutie, rozlúsknutie hlavy, a pod. Keď bude hráč už piatykrát počuť to, ako si škaredý orkský kapitán užil ponižovanie hrdinu, ako si má kľaknúť na kolená a stať sa jeho sluhom, naučí sa orka naozaj nenávidieť. Pôjde mu po krku už len preto, aby nikdy nepočul jeho hlas alebo nevidel jeho zjazvenú tvár. Krátke príhovory nepriateľa a to, že každý kapitán má špeciálne vlastnosti, ambície, slabiny aj silné stránky, dávajú obyčajným NPC (= Non-Player Character, čiže postavám, ktoré neovláda hráč) osobnosť. Orkovia sú nanajvýš chamtivou rasou a tak sa stane, že kapitáni so svojimi prívržencami občas bojujú o to, kto je silnejší a stav armády mení a vyvíja, aj keď do toho hráč priamo nezasahuje.
Middle-earth: Shadow of Mordor - Scéna - penetrator
Middle-earth: Shadow of Mordor - Scéna - penetrator Disclaimer
Celý tento systém robí hru živou a je doplnený kvalitnými hlasovými hereckými výkonmi. Hlas elfského prízraku dokáže vyčarovať zimomriavky na chrbte poslucháča, no najviac si hráč bude všímať hlasy orkov a ich otrokov. Budú hundrať na to, ako si žijú, ako hladujú, ako chcú mať väčšiu moc. Stačí sa prechádzať po krajine a hráč začuje všeličo. Postupom času sa budú nepriatelia chváliť tým, ako stretli Tieň Mordoru, Taliona, a prežili, len aby ste ich v zapätí mohli čepeľou svojho meča presvedčiť o opaku. Vtom sa na vás spoza rohu vyrúti kapitán, ktorý je dobrý v stopovaní a ktorý vám raz ušiel spod čepele meča, označí vás za ľahkú korisť a vy začnete krvavý boj.
Vývojári chceli priniesť hráčom originálne dielo z Tolkienovho sveta. Nechceli byť spájaní s predošlými dielami a tak v názve hry a ani v hre samotnej takmer nenájdete názov Lord of The Rings (Pán Prsteňov). Originálny príbeh namiesto nejakej filmovej adaptácie podporil aj režisér filmov Pána Prsteňov, Peter Jasckon. Niečoho nového sme sa dočkali, i keď v niektorých okamihoch sa hra podobá viac na Jacksonovu interpretáciu Stredozeme než na knižné predlohy. Skalní fanúšikovia sa nemusia báť toho, že by hra narúšala existujúce univerzum, aj keď občas stojí príbeh na veľmi tenkej hrane. Každý krok týkajúci sa príbehu hry odobril Middle-earth Enterprises a na vývoj dohliadal aj človek z Warner Bros., ktorý by mal byť podľa slov spoločnosti odborník na Tolkiena a jeho diela.
Middle-earth: Shadow of Mordor - Scéna - power
Middle-earth: Shadow of Mordor - Scéna - power Disclaimer
Napriek tomu je však príbeh tou slabšou časťou hry. Hlavne záver necháva hráča smädného po pokračovaní a je jasným dôsledkom negatívnej praktiky herného priemyslu – pripravuje hráčov na to, že záveru príbehu sa dočkajú až v DLC (= Downloadable Content, čiže obsahu, ktorý si môžete zakúpiť a ku hre stiahnuť priamo z internetu) alebo pokračovaní. To, čo koncu hry predchádza, toto ale aspoň sčasti ospravedlňuje. Púť Taliona od jeho smrti, cez odhaľovanie identity elfského prízraku, až po cieľ ich cesty má pár slabších miest, no je aj plná napínavých momentov a predstavuje zaujímavé postavy, ktoré potešia fanúšikov Stredozeme. Hráči, ktorí tento svet dobre nepoznajú, nebudú mať až taký silný zážitok ako praví fanúšikovia, ale aj tak má toho hra dosť na to, aby zaujala. Po Mordore je roztrúsených mnoho artefaktov, ktoré môže hráč nájsť a zistiť ich minulosť a niečo o svete, v ktorom sa nachádza.
Monolith si mnohé požičal z iných úspešných herných sérií, no prináša aj niečo svoje a všetko namixoval v tej správnej miere. Vznikol tak ambiciózny titul Shadow of Mordor, ktorý môže byť považovaný za jednu z najlepších hier, ktoré sa inšpirovali prácami Tolkiena. Hra svojím spracovaním vytvára perfektnú atmosféru, ktorá hráča chytí a nepustí, až kým hru nedohrá. Obtiažnosť je ústretová aj voči nováčikom a tak si hra určite získa veľké hráčske publikum.
Middle-earth: Shadow of Mordor - Scéna - feuer frei
Middle-earth: Shadow of Mordor - Scéna - feuer frei Disclaimer
Pozitíva hry: