Mass Effect: Zjavenie - recenzia

Komplexnosť vesmúru fenomenálnej hry Mass Effect dotvárajú aj štyry knihy. Prvá z nich má názov Zjavenie.
Juraj Búry
Mass Effect : Revelation - Plagát - Obálka knihy
Mass Effect : Revelation - Plagát - Obálka knihy / Zdroj Disclaimer
Jedným, nie však jediným, znakom fenoménu je, že je multiplatformový. Útočí na nás z kín, z kníhkupectiev, objavuje sa na monitoroch počítačov v podobe videohier. Takýmto fenoménom je aj Mass Effect, hra, ktorá sa od roku 2007 drží v špičke väčšiny herných ankiet a ocenení. Aj keď jej posledný diel fanúšikov mierne (a podľa môjho názoru bezdôvodne) rozčaroval, nemôžeme Mass Effectu uprieť isté kvality. Napríklad komplexnosť jeho sveta. Tú dotvára séria štyroch kníh, ktoré vychádzali súbežne s hrami. Prvá z nich je pomenovaná Zjavenie (Revelation).
Dej aspoň v skratke: Ľudstvo len nedávno (2148 n.l.) objavilo možnosti 50 000 rokov starej technológie vyhynutých Protheanov a „massového effectu“ (spôsobu ako obísť zákony einsteinovského vesmíru). Tento objav bol poznačený Vojnou prvého kontaktu a tak si svoje miesto v galaktickej spoločnosti musí zaslúžiť. Každý jeho krok je pozorovaný a súdený, nie len z politického hľadiska...
Prísne utajovanú ľudskú základňu niekto vyvraždí a pochová pod tonami zeminy. Aliancia poverí vyšetrovaním sľubného vojaka Andersona. Rada národov Citadely má na vec vlastný názor a tak isto svojho vlastného vyšetrovateľa, spektru (elitného agenta s „povolením“ zabíjať) Sarena.
Kto trochu pozná hru, pri tomto mene zbystrie, lebo tam určite nebude všetko s kostolným poriadkom. Kto hru nepozná vytuší len toľko, že kniha sľubuje akčný dej a takmer detektívnu zápletku.
Jej autor je jedným z hlavných scenáristov druhého dielu hry, integrita s predlohou je teda zaručená. To je zároveň aj problémom, lebo knihe chvíľu trvá, kým si uvedomí, že nie je už obmedzená technickými možnosťami hry, na papieri si môže dovoliť čokoľvek. Prejavuje sa to hlavne vo vysokom dôraze na detaily sveta (v začiatku) a menším(i) deus ex machina (v závere). Našťastie, tieto nedostatky nie sú až tak viditeľné, čitateľ ich ľahko prehliadne. Na knihe skutočne škrípe preklad, ktorý je síce verný oficiálnemu prekladu z hry, ale nestíha, čo sa týka slovnej zásoby, preto narazíte na časté opakovanie slov v jednej vete alebo odstavci.
Zážitok to nekazí, kto čítal knihu „Ready player one“ vie, že môže byť aj horšie. Text je svižný, rýchlo odsýpa, čítanie vás bude baviť. Autor si uvedomuje, že Mass Effect je v knižnej podobe hlavne sci-fi béčkom, prerasteným vojenskou tematikou. Hlavná téma hry (organický život vs. umelá inteligencia) síce dominuje textu, je však podávaný vo forme faktov, nie násilnej filozofie. Hrdinovia sú vykreslení pomerne dobre, každý má svoje silné momenty, ale aj slabiny, ktoré ich robia sympatickejšími a plastickejšími.
Pre niekoho môže byť nedostatkom, že pri tejto knihe je dôležitý aj marketing, preto sa nedočkáme potrestania hlavného záporáka. Kniha končí cliffhangerom, ktorý nás má naviesť na prvý diel hry. I napriek tomu je to príjemné scifíčko vhodné v leto na pláž alebo v zime na chatu, ktoré neurazí žiadneho čitateľa žánrovej literatúry. Pre fanúšikov Mass Effectu ide samozrejme o povinnosť.
Hodnotenie pre fanúšikov: 90%
Pre ostatných: 78%
Mass Effect: Zjavenie
Mass Effect: Revelation
Drew Karpyshyn
Pôvodne vydanie: 2007
Preklad: Jiří Matyskiwicz
Fantom Print, 2012, druhé vydanie

Juraj Búry

Juraj Búry
Mám veľa čiernych vlasov, kocúra a plyšového pavúka. Väčšinou sa mocem v Nitre, alebo po kopcoch a hradoch. Strašne rád sa hrám, čítam a pozerám a potom o tom premýšľam. Pôsobím mladší ako v skutočnosti som.