The Avengers (Pomstitelia) - recenzia

Ako môže dopadnúť komiskový megafilm s desiatimi hlavnými postavami v rukách skúseného ale v poslednej dobe komerčne neúspešného a najpravdepodobnejšie Hollywoodom a hlavným prúdom nepochopeného génia?
Avengers, The - Poster - Panoráma
Avengers, The - Poster - Panoráma Disclaimer
Joss Whedon sa už roky snaží o titul majstra scenáristu a producenta. Žiaľ, doteraz sa mu nedarilo. Napriek jeho nehynúcej popularite v rámci fandomu vďaka seriálom ako Buffy alebo Firefly, bol jeho posledný seriál Dollhouse ukončený vďaka nízkej sledovanosti predčasne a Serenity, jeho jediný pokus o kinofilm postavený na taktiež zrušenom seriále Firefly, dopadol neslávne ako totálny prepadák. Napriek tomu mu Marvelovské štúdiá zverili do rúk práve prvý z plánovaných filmov o skupine superhrdinov a významných osobností z ich komiksov: The Avengers (Pomstitelia).
Avengers, The - Zábez z natáčania - Joss Whedon a Avengers
Avengers, The - Zábez z natáčania - Joss Whedon a Avengers Disclaimer
Ako teda môže dopadnúť megafilm v rukách skúseného ale v poslednej dobe komerčne neúspešného a najpravdepodobnejšie Hollywoodom a hlavným prúdom nepochopeného génia?
The Avengers vznikli v prvej polovici šesdesiatych rokoch ako odpoveď Marvelu na úspech prvých tímových zoskúpení superhrdinov u konkurenta DC Comics, ktorý už v roku 1960 predstavil svoju Justice League (Ligu spravodlivosti) v podobe Superman, Batman, Wonder Woman, Flash a ďalší. Marvel odpovedal zoskúpením Iron-Man, Ant-man, Wasp, Thor a Hulk. Captain America sa k nim pridal až vo štvrtom čísle komiksu, kedy ho našli zamrznutého v ľade. Pomstitelia boli zrodení.
Joss Whedon, ktorý je veľkým fanúšikom Marvelu – spolupracoval pri prvom scenári filmových X-Menov (z ktorého ostali vo filme dve vety) a už dlhšie sa pokúšal o režisérsku alebo scenáristickú stoličku – dostal nakoniec šancu prerobiť scenár k Avengerom. Uspel. Marvel potreboval niekoho, kto sa pokúsi vysporiadať s obrovskými egami jednotlivých postáv, uzemní ich a predsa len ponúkne veľkolepé divadlo galaktických rozmerov. A práve o to Jossovi Whedonovi ide.
Avengers, The - Hawkeye, Captain America a Black Widow
Avengers, The - Hawkeye, Captain America a Black Widow Disclaimer
Príbeh začína poverením Lokiho (Tom Hiddleston) tajomnou mocnosťou získať Tesseract (z komiksov známy pod názvom Cosmic Cube), mocného artefaktu, ktorý sa dostal na Zem. Jeho moc je – slovami Nicka Furyho (Samuel L. Jackson) - „nekonečná“. S pôsobením samotného Tesseractu je Loki teleportovaný priamo do výskumného strediska organizácie S.H.I.E.L.D. Tu s pomocou zmanipulovaného Hawkeyea (Jeremy Renner) a Erika Selviga (Stellan Skarsgård) artefakt ukradne. Nick Fury sa rozhodne staviť na kartu, ktorou je medzinárodný tím superhrdinov. A tak máme možnosť postupne spoznať nielen Black Widow (Scarlett Johansson) sťa tajnú ruskú agentku, ktorá prešla na stranu USA, Captain America (Chris Evans), ktorého spolu s Tesseractom S.H.I.E.L.D. našiel zmrznutého v oceáne a znovu oživil, Brucea Bannera alias Hulka (Mark Ruffalo), Thora (Chris Hemsworth) a v neposlednej rade aj samoľúbeho Iron-Mana (Robert Downey Jr.). Do filmu Joss Whedon umne zapracoval aj vedľajšie postavy z pôvodných jednotlivých filmov či aspoň odkazy na ne, takže toto spracovanie Avengerov vytvára obsadením a zapustením do už vytvoreného kánonu filmového univerza Marvelu ucelený prvok.
Avengers, The - Záber - Iron Man
Avengers, The - Záber - Iron Man Disclaimer
Avengers nie sú ale tím, ktorý by si Nick Fury ako šéf S.H.I.E.L.D.-u prial. Ciele jednotlivých členov skupiny sú rozdielne, ich egá priveľké na to, aby ustúpili jeden druhému. Tieto nezrovnalosti netrvajú ale dlho – iba niekoľko nelogických momentov v strede filmu – aby sa z nich postupne stal tím snov. Film je poňatý lineárne ako štruktúrou rozprávania, tak aj dramaturgicky, takže na jeho pochopenie nebudete potrebovať vysokú školu ani prílišnú empatiu. Pekne vykreslené postavy dostali dostatok miesta, aby sa efektne prezentovali jednotlivo. Ich spoločné tímové akcie sú nakoniec „len“ bojovými choreografiami, ktorými prekvapivo (v pozitívnom slova zmysle) ako taktik velí Captain America. Tie vyznievajú veľmi dobre a sú graficky primeranej úrovni. Nudiť sa určite nebudete, prekvapení sa ale nedočkáte.
Avengers, The - Záber - Avengers neveria vlastným očiam
Avengers, The - Záber - Avengers neveria vlastným očiam Disclaimer
Humor, ktorým je Joss Whedon tak známy, sa v Avengeroch skrýva v krátkych narážkach počas dialógov. Najmä v prvej polovici filmu je subtílny a podprahový (napr. vášnivé nadšenie agenta Coulsona z príchodu Captain America). Keď dôjde na boj, stavia ho ale Joss Whedon do slapstickovej polohy (napr. interakcie Hulka s asgardskými bohmi), ktorá je milým občerstvením.
Pocit z filmu kazí trochu aj záver. Riešenie galaktického problému Zeme je triviálne a podľa mňa nie vierohodné. Ukončenie tak prichádza priskoro a bez obetí či strát – ako na fyzickej, tak na psychickej stránke. (Nie, že by som si silou-mocou nejaké prial, ale pri takomto medzigalaktickom probléme by boli nevyhnutné.) Superhrdinovia sú super. New York je zachránený a Stan Lee nám to povie aj sám rovno do kamery.
Avengers, The - Záber - Loki v Štutgarte
Avengers, The - Záber - Loki v Štutgarte Disclaimer
Jossovi Whedonovi sa určite podaril husársky kúsok, ktorý bude mať v jeho kariére a Marvelovskom univerze ešte dozvuky. Pozitívne. Napriek malým chybám je film zábavný, príjemne realistický vykreslením hlavných postáv a nechýba mu ani typická coda po zobrazení hlavných titulkoch na konci filmu, takže ostaňte sedieť a uvidíte, kto je tou tajomnou mocnosťou stojacou za Lokim a naďalej hlavným záporákom asi aj v pokračovaní Postiteľov.
P.S. Pre nepriateľov 3D: film bol konvertovaný do 3D až po natočení, takže jeho zhliadnutie v tejto podobe nie je nutné. Môj pocit z filmu bol viac-menej plochý.