Hry o život - recenzia

Zákon a tradícia z čias po občianskej vojne káže, že dvadsaťštyri tínedžerov a tínedžeriek - jedno dievča a jeden chlapec z každého z dvanástich okrskov - sa stretne v aréne, aby bojovalo o prežitie v zabijáckej šou nazvanej Hry o život.
Hunger Games, The - Poster - 1
Hunger Games, The - Poster - 1 Disclaimer
Hneď na začiatku prezradím, že som knihu nečítal. Napriek tomu v dnešnej dobe informačného prebytku nemáte možnosť utiecť pred správami o veľmi úspešných knihách, ktorými sa trilógia The Hunger Games (doslovný preklad by bol teda niečo ako Hry hladu) od Suzanne Collins už dávno stali. Film, ktorý nám ponúka sprostredkovane obsah prvej knihy, sa úspešným stal už premiérou a nasledujúcim prvým víkendom, kedy doniesol už v polnočných predstaveniach do kasičky skoro 20 melónikov. (A jeho pozitívny pochod dejinami cinematografie pokračuje ďalej...) Sociálne sieťovo ste sa teda – asi tak ako ja – už pred premiérou dozvedeli, že vo filme ide o spracovanie reality šou, v ktorej sa masakrujú tínedžeri, aby prežili.
Touto premisou kráča Suzanne Collins po vyšliapaných chodníčkoch klasík ako Rollerball, The Running Man alebo japonského Battle Royale. Boj o život v aréne smrti, ktorý sa odohráva priamo pred zrakmi miliónov divákov v hlavnom meste Capitol, do ktorého organizátori či sponzori môžu zasahovať (a la The Truman Show – aby toho plagiátorstva nebol nedostatok), je teda zabíjaním detí deťmi. Akoby sme toho nezmyselného vraždenia nemali na našich obrazovkách dosť. (Ale keď sa na tom – podobne ako na geopolitických machináciách a predaji zbraní pre detských vojakov v našom svete dá zarobiť, prečo nie aj tu, však?)
Hunger Games, The - Záber - Katniss a Peeta pri výcviku
Hunger Games, The - Záber - Katniss a Peeta pri výcviku Disclaimer
Hry o prežitie – ak ešte pri námete, ktorý naozaj ponúka rovinu reflexie, chvíľu ostaneme – majú možnosť nastaviť zrkadlo našej spoločnosti, v ktorej sa zábava na úkor iných a sociálny darvinizmus v reality šou stávajú skutočnosťou. Gary Ross, režisér filmu, sa ale o nejakú metaúroveň ani nesnaží. Dôležitejším je pre neho samotný plochý dej spracovaný nezáživnou dramaturgiou. Jeho pokusy o hyperbolizáciu ostávajú pokusmi. Neefektívne využitie dĺžky filmu na rozvinutie charakterov alebo objasnenie politickej a sociálnej štruktúry v Paneme je eminentné a prepadá do kŕčovitých nepremyslených scén pre efekt. Neschopnosť zvládnuť čo len hlavnú hrdinku a sprostredkovať jej psychologický vývin je na výsmech. K pocitu vžitia sa do týchto postáv nepomôže ani skackavá kamera, ktorú som po dobrých dvoch minútach filmu chcel vytrhnúť kameramanovi z rúk, aby som mu ju o jeho hlavu v ďalšom okamžiku roztrieskal. Odporúčam vám teda zobrať si do kina so sebou vrecúška z lietadla. Určite sa na začiatok, dokiaľ si vaše stredné ucho na túto navigáciou nezvykne, budú hodiť.
Hunger Games, The - Záber - Katniss vzdáva poctu
Hunger Games, The - Záber - Katniss vzdáva poctu Disclaimer
Z postáv najviac – vďaka charizme a určite aj zlatým linkám na očných viečkach – žiari Lenny Kravitz, ktorého Cinna vyznieva citovo zainteresovane a ľudsky. Ostatní – s Jennifer Lawrence počínajúc a Liamom Hemsworthom končiac, sú umelými výplodmi, ktorí svojou kostrbatosťou predčia dokonca aj vyumelkovano vycerený úsmev Stanleyho Rucci alias Ceasara Flickermana, moderátora Hier. (Ten sa vo svojej roli určite dobre bavil.) Tento efekt ešte umocňuje výber a spracovanie kostýmov, ktoré predčia aj Alicu v krajine zázrakov.
Hunger Games, The - Záber - Gale a Katniss
Hunger Games, The - Záber - Gale a Katniss Disclaimer
Film, ktorý mal možnosť postaviť nezmyselnosť nášho zábavného priemyslu na pranier, sa vyžíva sám v sebe – čo potom samozrejme nemôže fungovať. Panem et circenses ostávajú naďalej naším kráľovským párom a my jeho poddanými... ak sa vám teda od tohto kolotoča samoľúbosti a nenávisti nepodarí odbremeniť.

Matej
ja som cital celu seriu este davnejsie. podla mna je to dobra kniha. zaujimavy a dobre napisany pribeh. uz ked som videl ukazky v kine som predpokladal ze film bude onicom, hlavne kvoli nevyrozpravaniu pribehu. po precitani recenzie predpokladam ze som sa asi nemylil. v kazdom pripade film si urcite pozriem aby som sa uistil ze doma mat nechcem. inak knihu odporucam.
25.03.2012
Culter
Plieskam sa od smiechu do kolien a gratulujem si ku váhavosti, lebo dnes ráno som začínal písať recenziu na tento film, no chvalabohu ju nedokončil. Šaňo, nevieš si predstaviť, aké chválospevy som mal na film pripravené. Bol som z neho nadšený! Presne takto nejak som si predstavoval, že by nakrútili Kingovho Muža na úteku. Trochu mi vadilo tá streľba ala Robin Hood, vyčarovanie záverečných beštií (aká to bola technológia, preboha?) ale Woody Harelson mne osobne pasoval, pána Sutherlanda som nenávidel od prvého okamihu a dej pekne odsýpal. Čo viac si priať na sobotný večer po hodoch v čínskej reštike? :)))
25.03.2012
Culter
25.03.2012
Nevidel, necital, ale fanusikom tohto zanru doporucujem Battle Royale :)
25.03.2012
Šaňo aka Babcom
Jan: prosim, napis tu svoju recenziu, nech da tej mojej trochu kontra. Rad by som sa dozvedel, co ludi na tom filme tak fascinuje, pretoze podla mna okrem niekolkych velmi peknych scen pri tych nahanackach v lese, ktore mali patricne napaetie, to vo mne zanechalo cele velmi vlazny pocit.
25.03.2012
Šaňo aka Babcom
Ivan Pullmann mi na FB v reakcii na linku k tejto reakcii vytykal, ze v recenzii na film staviam moje ocakavania nan voci tomu, co film ako taky ponuka. Teda, ze ho chcem silou mocou mat po svojom a nevidiet aky je film v tej podstate ako bol planovany. S jeho kritikou suhlasim. Ano, mal som urcite predstavy o tom, co som od filmu ocakaval a mozno som sa v recenzii / reakcii nan zameral prilis na tieto body, takze by som rad doplnil niekolko postrehov, ktore mi neposkytli potesenie:
25.03.2012
Šaňo aka Babcom
Tento film je emocionalny. Je to pribeh mladeho dievcata, ktore je vlastne odsudene na smrt v boji v sou, na ktorej sa bavi cele osadenstvo vladnucecj spolocnosti Panemu. Ako moze taketo dievca inak pristupovat k tomuto osudu, ako alebo hysterickym povykom alebo odhodlanim dat zo seba vsetko? Jedine tym druhym. Je jasne, ze Katniss chce prezit. Prave v tomto pojati su pre nu city iba zatazou. A ona to vie. Preto je pre mna nepochopitelne, ako v prostriedku boja v arene, ked umiera jej spolubojovnicka - najde ona a reziser neuveritelne dlhu minutaz na retardacny moment v prostriedku filmu, v ktorom namiesto toho, aby radsej zmizla z miesta cinu, na ktore urcite o par minut dorazi dalsia skupina zabjiakov, si najde cas na smutocne ritualy. Nemyslitelne!
25.03.2012
Šaňo aka Babcom
Okrem toho je cely romanticky pribeh medzi nou a Peetom tak prehnane ukvapeny, ze je pre mna nerealny. Ako to, ze chalana, ku ktoremu ju doteraz nic nepritahovalo (vsetky ich ostatne stretnutia su z jej strany na uplne vecnej rovine), odrazu zacina bezmedzne milovat a dala by zan zivot. Ja som tuto jej zazracnu emocionalnu premenu zial - napriek mojej vraj dobre vyvinutej empatii - nepochopil a ak mam povedat pravdu, tak Katniss upodozrievam z toho, ze to cely cas len hraje, aby vyhrala... Tym padom je ale este chladnokrvnejsia bestia, ako som si myslel. :D
25.03.2012
Šaňo aka Babcom
Posledna vec, ktoru este spomeniem, je cely pribeh v pozadi: nadvalda Capitolu nad ostatnymi okrskami, geopoliticka situacia, odrazu potom na jednom umrti postavena vzbura v jednom z okrskov, ktora je cisto len efektnym (podciarknute uz tym, ze je cela v slow-motion) zabrdom do tejto roviny. Je jasne, ze to vsetko mozno Garyho Rossa nezaujima... vsetky tie machinacie v pozadi su ale podla mna potrebne na vykreslenie tzv. big picture, ktory divakovi ponukne konecne nadhlad na vec, na Panem ako krajinu a vztahy medzi hlavnymi postavami (uplne neznama moc a rola prezidenta ci jeho ciele v Hrach, moznosti narusenia rovnovahy nadvlady medzi Capitolom a okrskami, atd.). Osobne si myslim, ze prave tieto informacie by boli prinosne pre divaka. Zial, neobdrzi ich, a film ostava - asi tak, ako bol planovany - osobnym pribehom Katniss.
25.03.2012
Šaňo aka Babcom
Jan: co sa tyka tej technologie "vycarovania poslednych bestii". Je to jasne nezvladnutie autora, pretoze totalne nelogicke, ale kedze sa vsetko da vysvetlit tak: nejde o ziadne vycarovanie alebo materializaciu. Tieto roboticke bestie su zahrabane (bolo vidno, ako vyrazili zo zeme) do zeme a nahodne rozmiestnene po arene. To, ze sa tieto dve nachadzali prave pod utekajucimi deckami je alebo uplna nahoda (nezvladnute) alebo pod celou arenou je nejaky transportny mechanizmus, ktorym boli premiestnene na miesto, kde sa mali vyhrabat a tam aktivovane. Vidis, uplne logicke. (Aj ked podla mna je to blud.) :)
25.03.2012