Blakes 7: Rebel, Traitor, Liberator - recenzia

Zemská federácia, ktorej vládne kasta vyvolených a bohatých občanov, sa topí v dekadencii a korupcii. Boj o moc sa v medziplanetárnom priestore odohráva na chrbátoch obyčajných ľudí. Politická opozícia neexistuje, militantný režim prekvitá. Odboj sa ale formuje s príchodom Roja Blakea.
Musím priznať, že o Blake's 7 som vedel asi toľko, že existoval. A že to bol anglický scifi seriál. Nevidel som ho a nemal som o jeho príbehu ani šajnu, keď sa mi počas aukcii na dobročinné účely na CladiaCone v Londýne poskytla možnosť, za celkom dobrý peniaz uchvátiť doteraz produkované CD vydanie rozhlasových hier k tomuto seriálu. To bolo v júli tohto roku. Teraz som sa konečne dostal k tomu, si ich vypočuť. A musím priznať, že je to veľmi dobre spracovaná space opera.
Blake's 7: Rebel, Traitor, Liberator - Poster - The Audio Adventures - Box
Blake's 7: Rebel, Traitor, Liberator - Poster - The Audio Adventures - Box Disclaimer
Prvé rozhlasové dobrodružstvá k Blake's 7 boli natočené v roku 2006 a jednalo sa o 36 malých 5-minútových hier, ktoré sa na seba plynulo nadväzovali, takže mohli byť neskôr spojené do troch jednotlivých epizód nazvaných vhodne Rebel, Zradca (Traitor) a Osloboditeľ (Liberator). V tomto formáte som si ich vypočul aj ja. V balení obdržíte 3 CD a jeden CD-ROM so špeciálnymi fičúrami, ktoré ešte musím preskúmať.
Hlavným hrdinom je Roj Blake (Rodž Blejk), občan, ktorý sa najprv postavil voči vládnucej kaste ako vodca opozície. Keď ho táto začala prenasledovať a neskôr mu vygumovala mozog, podarilo sa mu prekonať ich kondicionovanie a stať sa opäť slobodným človekom, no tak to nemalo ostať na dlho...
V prvej epizóde Rebel sa Roj Blake musí postaviť režimu, ktorý sa ho pokúša zindiskreditovať falošnými obvineniami zo zneužívania detí. Hoci sa sudkyňa snaží byť nestranná, aj na ňu nakoniec platia páky Servalan, Najvyššej veliteľky Teranskej federácie, ktorá Blakea považuje za hrozbu v jej výstupe k moci, a veliteľa Travisa, ktorý je zodpovedný za Blakeovo dolapenie. Súd odsúdi nakoniec Blakea na deportáciu na väzenskú kolóniu Cygnus Alfa. Na ceste tam sa ale väzenský transportér stretáva s obrovskou opustenú loďou neznámeho dizajnu, ktorú sa – kvôli nedostatku posádky – rozhodne preskúmať s pomocou pár väzňov. A tak sa Roj Blake ako inžinier, Jenna Stannis ako pilotka a odsúdená pašeráčka a kriminálny hacker Kerr Avon po premožení ich väzniteľov a získaní kontroly nad loďou, ktorá sa doteraz nekontrolovane smerovala do centra blízkeho bieleho obra, stávajú posádkou tejto lode, ktorej neskôr dávajú meno Osloboditeľ (Liberator). Po zistení, že Blake unikol, sa Travis vydáva opäť po jeho stopách netušiac, že na neho s Osloboditeľom čaká sila, ktorej doteraz nečelil. V tom čase si musí posádka Osloboditeľa poradiť nielen so sebou samou ale aj s UI tejto mimozemskej lode, ktorá má celkom iné plány... A celé ľudstvo bude musieť prísť na to, že Osloboditeľ nie je jedinou loďou svojho typu a že tie ostatné nie sú opustené...
Ak si chcete vypočuť časť z prvej epizódy, môžete tak urobiť na webstránke B7 Productions.
Ak som doteraz nevedel o Blake'7 zhola nič, tak tieto tri rozhlasové hry mi ponúkli perfektný prehľad o tom, odkiaľ tento príbeh smeruje a zároveň načrtli, kam sa bude môcť uberať. Tie výhliadky ale nie sú príliš ružové – pre hlavných hrdinov. Zdá sa, že vyhliadky pre Blake's 7 to dotiahnuť ďalej sú o niečo lepšie, pretože na mňa čakajú už ďalšie rozhlasové hry nahrané minulý rok, ktoré rozprávajú príbehy jednotlivých siedmich členov posádky Osloboditeľa predtým, než sa všetci stretli. Ich názov: Blake´s 7: Season One: The Early Years.
Hlasy niektorých z hercov rozoznáte okamžite – najmä ak ste fanúšikom Babylonu 5 a Crusade, tak vám udrie do uší hlas Carrie Dobro (Dureena v Babylone 5) ako Jenny Stannis. Roja Blakea si zahral Derek Riddell, Avona vynikajúco stvárnil Colin Salmon a musím vyzdvihnúť aj Danielu Nardini ako jedinečnú úlisnú Servalan s medovým hlasom plným jedu. Taktiž vynijakúcim je Dean Harris hrajúci Vilu, ale aj ostatní herci a herečky podávajú perfketný výkon, ktorý zneje veľmi hodnoverne. K atmesfére prispievajú aj špeciálne efekty, ktoré sú na výbornej úrovni. Poslucháč sa možno raz alebo dvakrát trochu stratí v orientácii (najmä počas druhej epizódy, ktorá sa odohráva na planéte). Produkciu hodnotím veľmi vysoko, jednotlivé hlasy sú až na Gena vhodne obsadené.
Viac o pôvodnom seriále, jeho paródii a týchto zvukových dobrodružstvách sa tiež dozviete na produkčnom videu:
Blake's 7: A Rebellion Reborn Disclaimer
Blake's 7 je space opera ako vyšitá. Spracovanie je na veľmi vysokej úrovni. Pochváliť musím taktiež výborný výber hercov. Určite ma to navnadilo na viac a myslím, že siahnem aj po originálnom seriále, aby som si nielen vyplnil medzery ale aj pozrel – dúfam – dobrú space operu. Jednoznačne ale tieto rozhlasové hry odporúčam.

Šaňo aka Babcom

Šaňo aka Babcom