Svetová invázia - Recenzia

Sú tu opäť! A opäť neprichádzajú v miery. Len jedna jediná jednotka im stojí v ceste k vyhladeniu ľudstva. Sú to chlapci z námornej pechoty!

Čaká nás krásny slnečný deň v meste anjelov. Štábny Seržant Nantz sa ako každé ráno vybral na svojich tradičných 5 míľ po pláži. V hlave už chystá plány na dôchodok, zatiaľ čo v mori pri ňom skupina vojakov na surfoch čaká na svoje vlny. Voda im však onedlho prichistá iné prekvapanie a Seržant Nantz bude museť svoje plány dočasne prehodnotiť. Onedlho bude totiž všetkým obyvateľom L.A. poriadne horúco, začala sa Svetová invázia!

Kto by aspoň raz v živote nechcel byť americkým mariňákom a zachrániť svet od zákerných mimozemšťanov, ktorých cieľom je vyhladiť ľudstvo? Toto už nie je Deň nezávislosti, čas hier už skončil, tentokrát už nie je miesto pre iróniu a humor, ľudstvo čelí skaze, žiaden geniálny vedec už nepríde a prezident je príliš ďaleko. Jediný kto tvorí poslednú a zároveň prvú líniu obrany sú chlapci s vytetovaným logom USMC na ramene.

Ako fanúšik military sci-fi a človek, ktorý videl Deň nezávislosti asi 20x a dokáže ho pozerať stále znova, som sa na Svetovú inváziu tešil asi ako nikto iný. Po mnohých negatívnych recenziách som začal byť obozretnejší a možno trochu aj očakávať sklamanie. To sa ale chvalabohu nedostavilo. Pokiaľ ste rovnakej krvej skupiny a príjmete premisu, že toto nie je Deň nezávistlosti dva, budete sa rovnako ako ja kráľovsky baviť a spolu s mariňákmi bojovať v uliciach L.A. o budúcnosť ľudstva.

S istou rezervou by sa dalo totiž povedať, že Svetová invázia je akousi sci-fi verziou Black Hawk Down. Kamera sa neustále hýbe, dokonca aj pri dialógoch, čo podporuje celkovú dynamiku filmu a ten naozaj uháňa rýchlosťou vystrelených guliek. Pri pohľade na vizuálnu stránku prichádzajú zase reminiscencie na District 9 až mám pocit, že aj Svetovú inváziu robilo rovnaké trikové štúdio. Triky stoja za to, emzáci su patrične odporný a na vybuchujúce obejkty a vzduchom svištiace projektily je radosť pozerať.

Veľmi dobrý ťah bolo do hlavnej úlohy Seržanta Nantza obsadiť Aarona Eckharta, doteraz prevažne charakterového herca, ktorý dodáva filmu realistickejší obraz. Nie je tak ďalší z radu naklonovaných mariňákov s holou hlavou, tento pôsobý dojmom, že v tej hlave aj niečo naozaj má. Z hercov je rovnako jediný, ktorý sa snaží o nejaké herectvo. Z ďalších postáv tu určite spoznáte Michelle Rodriguez v úlohe technickej seržantky letectva, jej zjav a prízvuk je otravný ako vždy a Bridget Moynahan
ako civilistku snažiacu sa spolu s rodinou prežiť vo vzniknutom pekle, jej herecký výraz - na smrť vydesená civilistka (viď obrázok vpravo) je bohužiaľ rovnaký celý film, vlastne od filmu Ja, robot, kde hrala na smrť vydesenú vedkyňu sa prakticky nezmenil, to sú tie lekcie herectva u Stevena Seagala.

Čo dodať na záver, Svetová invázia je akčné sci-fi, pre fanúšikov tohto žánru ako stvorené. Vie rovnako dobre burcovať rekrútov pre americkú armádu ako vzbudzovať nevoľnosť u pacifisticky zameraných jedincov. Väčšina takto zmýšľajúcich recenzentov vám povie, že je to len priamočiara akcia, plná klišé a pátosu, bez nápadu a zaujímavého deja. Seržant Nantz by im však na to povedal len jediné - ÚSTUP?! BER ČERT!!!

"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení." — SG-1 (200)