Avatar 2D - Recenzia

James Cameron napísal a zrežíroval za 300 miliónov US dolárov špektákel, na ktorý sa s nervozitou čakalo niekoľko rokov. Teraz sa hrádza pretrhla, film je vonku.
Jackovi Sullymu, veteránovi americkej pechoty ochrnutému po akcii vo Venezuele, je ponúknutý kontrakt, ktorý predtým patril jeho dvojčaťu. Ten sa podieľal na akcii megakorporácie ťažiacej vzácnu surovinu na planéte Pandora. Bol jedným z vedcov, ktorých cieľom bolo sprostredkovávať medzi domorodým obyvateľstvom a starať sa tak o diplomatické kontakty medzi ľudstvom a kmeňom Na´Viov zvaným Omatikaja. Žiaľ, jeho brat umiera ešte pred začiatkom programu... a tak je jeho zmluva ponúknutá Jackovi. Ten ju prijíma skôr z apatie a pre peniaze ako z nejakej inej motivácie. Na vozíčku totiž vyzerá jeho budúcnosť relatívne biedne.
Avatar - Záber - Prelet nad Horami aleluja
Avatar - Záber - Neytiri na pandorskej šelme
Avatar - Záber - Trudy tiahne do boja
Program Avatar je duchovné dieťa vedúcej výskumu Dr. Grace Augustine. Tá sa už roky predtým podieľala na výskume domorodého kmeňa. Pomocou avatarov, bytostí vyklonovaných použitím DNA Na´Viov a ľudskej DNA sa data linku prenesie ľudské vedomie do klonovaného tela avatara. Takto má daný človek možnosť žiť priamo v prostredí na Pandore, napr. bez kyslíkového prístroja.
Idea filmu nie je ničím prekvapujúca či inovatívna - kolonizáciu planét sme už v minulosti videli niekoľkokrát, detto aj príbeh lásky medzi osobami patriacimi k opačným táborom v konfliktnej zápletke. Typický príbeh na štýl Pokahontas sa riadi aj v tomto prípade klišovitými šturktúrami: stretnutie medzi dvoma svetmi na príbehu dvoch osôb neprekvapuje. Na strane druhej, nie je ani unavujúcim. Jediný problém je v tomto prípade s predvídateľnosťou. Už na začiatku filmu je známy štýl, akým dielo vyvrcholí.
Avatar - Záber - Jakeov prvý výsadok ako avatar
Avatar - Záber - Helikoptéry útočia
Avatar - Záber - Neytiri učí Jakea
To ale na druhej strane neuberá nič na zábavnosti filmu. Kinematograficky sa jedná o unikát. Poklona tu naozaj patrí Jamesovi Cameronovi, ktorého réžia nemá chybu. Klasický holywoodsky štýl rozprávania a kamery je plynulý, presný, detailný a presvedčivý. Rozhodujúcim elementom je tu práve svet nového sveta - Pandory, ktorá je svojím spôsobom naozaj mimozemská. Rastlinstvo, živočíšstvo, reč Na´Viov, ich sociálna štruktúra - to všetko robí tento svet sugestívnym už na prvý pohľad.
Avatar - Záber - Plukovník Quaritch v robotovi
Avatar - Záber - Plukovník velí útoku
Avatar - Záber - Dr. Augustine sa stará o Jakea
Herecké obsadenie je veľmi príjemné. Najmä Zoe Saldana ako domorodá Neytiri, ktorá je zodpovedná za výučbu avatara Jacka Sullyho, je jednou z najlepšie obsadených rolí. Poklona tiež patrí Stephenovi Langovi ako plukovníkovi Milesovi Quaritchovi a Giovannimu Ribisimu, ktorý stvárnil Parkera Selfridge
a, vedúceho celej misie megakorporácie RDA. Osobne by som najmä poslednému doprial viac času na plátne. Priemerným je Sam Worthington sťa Jack Sully a Sigourney Weaver, ktorá patrí ku Cameronovým filmom skoro ako diery do ementálu. Dá sa ale povedať, že všetky postavy vyznievajú rovnako silne a herci si vedia udržať pozornosť diváka.
Avatar - Záber - Neytiri
Avatar - Záber - Dr. Augustine sa sťažuje pri Selfridgeovi
Avatar - Záber - Neytiri a Jake pri lietaní
Majstrom tohto diela sú ale tvorcovia špeciálnych efektov. Je neuveriteľné, ako živo a plasticky sa správa Pandora, jej džungle či lietajúce hory alebo rastliny. Efekty, najmä tie nočné, sú jedinečným zobrazením sveta, ktorý žije vlastným životom, má vlastné pravidlá života. Bez tak dokonalej techniky a technického spracovania by tento film pravdepodobne zapadol medzi priemerné filmové diela, no keď si človek uvedomí, že každá interakcia v tomto svete je dielom špeciálnych efektov, tak musí padnúť na kolená.
Ku koncu musím priznať, že ma film nadchol. Úplne som sa doň ponoril a mal som niekoľko momentov, kedy som skoro nahlas v kine vykríkol (áno, raz sa mi to dokonca podarilo neustrážiť). Po jeho skončení vo mne aj naďalej rezonoval, čo vlastne ani nebolo tak veľmi výsledkom efektného spracovania ale emocionality príbehu. James Cameron totiž veľmi subtílne otvoril Pandorinu skrinku našej minulosti a nastavil ľudstvu zrkadlo pri kolonizáciách v predchádzajúcich storočiach. Keď si uvedomíme, koľko civilizácií sme takto zničili a koľko kreatívneho potenciálu spolu s nimi odišlo... keď si predstavíme, ako sa tieto kultúry mohli vyvinúť a čo nám všetkým mohli priniesť, tak jediné, čo môžeme cítiť je smútok... a práve tento pocit vo mne ostal aj po zhliadnutí filmu.
Avatar ale neskončil - a to nehovorím o možnom pokračovaní - ale o tom, že si ho čoskoro pôjdem pozrieť v 3D verzii... Už sa teším!