Moon (Mesiac) - Recenzia

Uplynulo len niečo vyše týždňa od recenzie, v ktorej som film Knowing označil za scifi roka. To som však ešte netušil, aký film sa mi dostane dnes do rúk a ako rýchlo budem musieť svoj názor zmeniť.
Máte tak ako ja radi minimalistické filmy? Páčila sa vám 2001: Vesmírna odysea alebo Gattaca? Máte radi hrdinov osamotene čeliacim nástrahám vesmíru ako v starých klasikách Silent Running alebo Outland? Chcete si v čase filmovej krízy pozrieť film, ktorý vás zarazí do kresla a možno ho ako ja označíte za najlepšie scifi roka? Tak čítajte ďalej.
Zem v blízkej budúcnosti. Všetky energetické zdroje sú takmer vyčerpané a posledná nádej ľudstva je Hélium 3, nachádzajúce sa vo veľkom množstve na Mesiaci. Papaláši z firmy Lunar Industries si to pekne spočítali a zistili, že postaviť ťažobnú stanicu na Mesiaci v čase energetickej krízy by nemusel byť ten najhorší nápad. Avšak náklady niekde treba škrtať a tak posádku tejto základne tvorí len jeden človek. Sam Bell (Sam Rockwell) podpísal trojročný kontrakt a už za pár dní sa má vrátiť späť k milovanej rodine. Čo čert nechcel, tesne pred koncom tohto dobrovoľného vyhnanstva sa začnú diať veľmi podivné veci, ktoré dávajú tušiť, že sa šetrilo podstatne viac ako by sa patrilo.
Moon - Záber - moon1
Moon - Záber - moon1 Disclaimer
Ak ste si niekedy predstavovali ako sa premávate sami v transportéry po Mesiaci v tomto filme si svoj sen splníte. Nepamätám sa na film, ktorý by ma tak dokázal vtiahnuť do deja. Asi to bude svojou komornosťou a tým, že vo filme hrá v podstate jediný herec, s ktorým nie je sa vôbec problém stotožniť. Prispejú k tomu aj do detailu prepracované interiéry základne, ktoré sníma rovnako kvalitná kamera a celé to potom počiarkuje bezchybná hudba, vďaka ktorej sa na konci ani nenazdáte ako sa predierate príbehom spolu s hlavným hrdinom. Toho hrá Sam Rockwell, ktorému je táto rola šitá na mieru a veru je to vidno.
Aj keď je Mesiac scifi, nie je to žiaden sterilný Star Trek. Skafandre sú poriadne špinavé, krv je ešte poriadnejšie červená a efekty sú realistickejšie ako by sa patrilo. Zaujímavosťou je, že sa robili starými osvedčenými modelmi a pomáhal s nimi aj chlapík, ktorý robil modely pre filmy ako Votrelec. Najneuveriteľnejší je však rozpočet filmu - 5 miliónov amerických dolárov. To je suma za ktorú sa v USA točia televízne inscenácie!
Moon - Záber - moon2
Moon - Záber - moon2 Disclaimer
Príznačné pre Mesiac je zaujímavé miešanie rôznych už použitých tém, avšak do mimoriadneho výdatného a príťažlivého mixu. Nechýba istý morálno - etický rozmer, ktorý bolo vidno napr. už v spomínanej Gattace alebo v Ostrove. Tento má s Mesiacom viac spoločného, než by sa na prvý pohľad zdalo. Mesiac však našťastie nevsádza na akčné scény, rotujúce kamery a vybuchujúce vrtuľníky. Ide si pomaly, citlivo po svojej ceste a aj keď sa aj tu hlavnú pointu dozviete už asi v strede filmu, nič tým nie je stratené. Napätie graduje spoľahlivo ďalej a otázku "Čo sa tu deje?" nahrádza tá obligátna "Ako prežiť?". Mesiac našťastie netočil Michael Bay takže hrdinovia do riešenia problému začnú zapájať viac rozum ako strelné zbrane a viac premýšľať ako utekať čo je v tomto prípade určite prínosnejšie. Ďalším zaujímavých fragmentom je umelá inteligencia, ktorá tu zohráva rovnako dôležitú úlohu - robot GERTY z hlasom Kevina Spaceyho. Tá - aj keď nesie v mene číslovku - nie nepodobnú HALovi, tentoraz nie je nepriateľom ale presne naopak. Nepriateľom sa stáva človek čo je možno ešte mrazivejšie.
Moon - Záber - moon4
Moon - Záber - moon4 Disclaimer
Bohužiaľ, nemám informácie o tom, že by sa mal Moon dostať do kino distribúcie, ale dúfam, že sa dostane aspoň na DVD. Napriek tomu neváhajte a film si pozrite, ak budete mať tú možnosť. Alebo si myslíte, že niekedy v dohľadnej dobe uvidíte tak inteligentné, skvelo napísané a ešte lepšie zrežírované scifi? Po poslednom trailery začínam mať obavy, že Avatar to nebude.

"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení." — SG-1 (200) ++++++++++++++++++ Čo keď ľudia považujú stroj za svojho Boha, pretože ľudia majú schopnosť vytvárať veci, ktoré ich presahujú? Čo keď človek kedysi vytvoril večné stroje aby poprel svoju dočasnosť? Čo keď sa človek nakoniec začal tomuto stroju klaňať, pretože stroj je výsledkom racionálneho postupu, zatiaľčo on sám je len krehká hračka náhody? — Azimut