Recenzia: H. P. Lovecraft - Farba z kozmu

Prečítajte si moju recenziu na poviedku Farba z kozmu od legendárneho H. P. Lovecrafta!
Tomáš
K mojím azda najobľúbenejším, a zároveň, pre mňa dosial neprekonateľným spisovateľom knižného hororového žánru patrí bezpochyby Howard Phillips Lovecraft. Autor, ktorý je tvorcom tzv. kozmického hororu vo svojich príbehoch využíva fantasy a sci-fi prvky, ktoré bravúrne mieša s hororom. Narodil sa koncom 19. storočia do chudobnej rodiny v americkom Rhode Island, kde žil smutný a depresívny život, čo sa odzrkadlilo aj v jeho knihách.
H. P. Lovecraft H. P. Lovecraft
H. P. Lovecraft Disclaimer
Je náročné vybrať si len jeden príbeh, keďže všetky mi naháňajú strach. Rozhodol som sa ale zrecenzovať jeho len 30-stranovú poviedku Farba z kozmu (Color Out Of Space), ktorú napísal v roku 1927. Dej príbehu je zasadený neďaleko {,Arkhamu}, Massachusets a rozpráva ho neznámy rozprávač, ktorý si nevie vysvetliť podivuhodné úkazy na tomto mieste - nakazená pôda, skazená voda, pustá vegetácia. Hlavnými protagonistami je päťčlenná rodina Gardnerovcov, ktorá sa starala o svoj dobytok a farmu. V jeden zvláštny večer začuli obrovskú ranu, dopad. Na ďalší deň si našli na svojom dvore podivnú dieru, v ktorej páchol a žiaril, skôr farebne preblikával, malý meteorit z neba. Rodina tomuto úkazu príliš veľkú pozornosť nevenovala. Až po čase sa ale začali diať naozaj abnormálne situácie, ktoré zmenili ich osudy naveky. Obsah meteoritu sa vsiakol do zeme a rozšíril nákazu z vesmíru do koreňov stromov, ako aj pitnej vody. Samotný meteorit pritom obsahoval v sebe neznámy organizmus pochádzajúci z mimozemských končín. “Žilo to v studni…” píše sa v knihe. Tento organizmus sa dostal do studne a kontaminoval tak jedlo, ako i pitnú vôdu. Postupne sa zo všetkých členov rodiny stávajú zvláštne, neľudské bytosti, ktoré podliehajú rozkladu, až sa z nich stanú suché, fragmentované stvory. Stanú sa z nich tzv. Farby z vesmíru, ktoré do seba absorbovali všetku životnú energiu a zanechali po sebe kontamináciu, rozpad a smrť. A potom odleteli do kozmu.
Farba z vesmíru Farba z vesmíru
Farba z vesmíru Disclaimer
Táto krátka poviedka (ktorá bola i sfilmovaná, pozn. recenzenta) vo mne vyvolala nevýslovný des a úzkosť. Behal mi mráz po chrbte pri čítaní napínavých riadkov. Strach z neznáma a uvedomenie si toho, že tu medzi nami môže žiť niečo, čomu nevieme pripísať presnú definíciu, vytvára v mysli príšernú, nepredstaviteľnú myšlienku. Spisovateľ sa s čitateľovou podvedomou mysľou dokáže nepekne pohrať. Musím priznať, že sa mi po dočítaní ťažko zaspávalo a mal som podivné sny plné obskúrnych výjavov a tajomných bytostí. Lovecraft je skrátka majstrom svojho remesla a zatiaľ ho v mojich očiach neprekonal žiadny autor tohoto žánru.
Hodnotenie autora recenzie: 10/10

Tomáš

Tomáš