RECENZIA: Zima mŕtvych

Niektoré vianočné príbehy sa lepšie čítajú v lete
B.T. Niromwell
Trend zombie epidémie je na svete už tak dlho, až sa jeden musí čudovať, prečo slovenskej fantastike toľko trvalo naskočiť na jeho vlnu. Prvý rýdzi slovenský zombie slasher uzrel vďaka vydavateľstvu Hydra svetlo sveta v roku 2019, a keďže máločo je momentálne taká sranda ako rozoberať pandemické romány, poďme na to!
Henrich H. Hujbert
Henrich H. Hujbert / Zdroj Disclaimer
Som zástancom toho, že človek musí občas v rámci kníh (ako aj iných vecí) vyjsť zo svojej komfortnej zóny. Osobne sa považujem za veľkého fanúšika dobrodružnej literatúry a odporcu tej akčnej. Že aký je v tom rozdiel? V dobrodružnom románe sú opísané dobrodružstvá, ktoré hrdinovia prežívajú, v tej akčnej sú popísané sekvencie ich pohybov ako scenár k akčnému filmu, výstrel za výstrelom, úder za úderom, detailné opisy fraktúr, krvavé škvrny zachytené na papieri do príjemných či menej príjemných metafor. Pri čítaní akčných príbehov mám často pocit, akoby si autori pomýlili médium a neuvedomili si, že nenakrúcajú film, ale píšu knihy a z akčných scén, ktoré v ich hlave vyzerajú určite skvelo, sa stávajú únavné, nudné opisy. Prečo vám to hovorím? Zima mŕtvych ma presvedčila, že akčné pasáže nemusia byť nutné zlo.
Pri čítaní tejto knihy som sa o sebe totiž dozvedela podstatnú vec – asi som trochu psychopat. Opis rúbania zombíkov nie je nudný, opis rúbania zombíkov, to vám je neuveriteľne relaxačná záležitosť. Hrdinovia zabodávajú svoje zbrane do nechutne mliaskajúcich tiel a vám hrá v ušiach relaxačná, klasická hudba... Musím povedať, že akčné intermezzá sa Hujbertovi vydarili. Dokonca dokážu u čitateľa vyvolať pocit napätia – postáv je dosť na to, aby čitateľ nemusel byť na sto percent istý, že to znovu všetci prežijú, ale pritom dosť málo, aby mu na každej záležalo a nechcel o ňu prísť.
Zima mŕtvych. Obálka prvého vydania (Hydra, 2019).
Zima mŕtvych. Obálka prvého vydania (Hydra, 2019). / Zdroj Disclaimer
A čo sa v knihe Zima mŕtvych deje, keď sa práve zombíci nerozpadajú na kusy? Poďme pekne po poriadku.
Román sa začína podľa zabehnutých žánrových pravidiel – na slovenskom sídlisku sa začne šíriť vírus a vzápätí je dej prestrihnutý na mladý párik, ktorý sa vracia z dovolenky a nemá o ničom ani páru. Čitateľ tak spolu s protagonistami postupne objavuje, ako a prečo sa svet zmenil, ale hlavne ako a či je možné v ňom prežiť. Hlavná dvojica o chvíľu stretáva nového spojenca, policajta Rétora. Jeho neprístupná, pragmatická povaha je vo výraznom rozpore so zaľúbenou dvojicou, a tak tvárou v tvár bezprostrednému nebezpečenstvu vzniká medzi postavami veľmi autentické napätie.
Komornosť troch postáv príbehu zasadenému do tuhej zimy príbehu svedčí. Pasáže psychologického príbehu sa miešajú s už spomínanými kontrastnými scénami klasickej zombie rúbačky. Pochmúrnu realitu strieda až cynický humor. Metafory označujúce zombíkov a spúšť, čo po sebe zanechávajú, sú označené italikou, čo ale po chvíli začne pôsobiť rušivo, akoby sa autor smial na vlastných vtipoch.
V druhej polovici knihy sa atmosféra trochu zmení, do deja vstupuje viacero postáv, čo výrazne mení ich dynamiku. Problémom ale je, že si autor nenechal dostatočný priestor na budovanie vzťahov nových a starých postáv a ich konflikty potom zaostávajú za prepracovanými konfliktmi zo začiatku príbehu.
Našťastie sa však kniha nekončí čitateľovým sklamaním. Dusno a napätie sa ku koncu výrazne stupňuje až do posledného riadku. Sneh, mráz, zima, neistota a všadeprítomná smrť vytvárajú klaustrofobické prostredie, kvôli ktorému odporúčam tento vianočný príbeh čítať radšej v lete ako v zime.
Za literárny prínos určite považujem použitie klasicky západnej témy v autenticky podanom slovenskom prostredí. Celkové vysvetlenie pandémie síce pôsobí hollywoodsky, vzhľadom na to, ako uveriteľne autor poradil s väčšinou príbehu by som čakala trochu originálnejší odklon, ale zombie apokalypsa je predsa len téma, kde treba s občasnými klišé rátať.
Pripravte sa teda na mix psychologického trileru, surových akčných scén, naturalizmu a celkovo na román plný kontrastných motívov. Pri takejto kombinácii je viac ako pravdepodobné, že určité pasáže a elementy vám sadnú viac ako iné. Podeľte sa s nami, ktorá stránka knihy vám sadla viac! Budeme sa tešiť.
Henrich H. Hujbert– Zima mŕtvych
Vydavateľstvo: Hydra
Rok vydania: 2019