Hrdzavý anjel Alita (recenzia)

Prvý diel epickej cyberpunkovej ságy o bojovom anjelovi Alite nás zoznamuje s nádherným, ale nesmierne brutálnym svetom.
Manga séria Bojový anjel Alita (v origináli Gunnm) od Yukita Kishira je dodnes považovaná za jednu z najlepších vôbec. Epický cyberpunkový príbeh nás prostredníctvom očí androidky Ality zoznamuje s nádherným, ale neľútostným svetom postapokalyptickej budúcnosti. Alitu objavuje na smetisku kybernetický lekár Daisuke Ido, ktorý sa stáva akýmsi Alitiným náhradným otcom a pomáha jej nájsť svoje miesto v spoločnosti. Tá trpí na obrovskú sociálnu nerovnosť, ktorá vyvrcholila až tak, že zatiaľ čo tí chudobní pracujú v tzv. Vrakovišti, nad nimi sa týči v nedostižných výšinách Salem - mesto v oblakoch, kde žijú tí bohatí. Vrakovište pritom celý čas slúži Salemu - je využívané ako obrovská továreň ale aj smetisko.
Bojový anděl Alita: Zrezivělý anděl - Bojový anděl Alita: Zrezivělý anděl Bojový anděl Alita: Zrezivělý anděl
Bojový anděl Alita: Zrezivělý anděl - Bojový anděl Alita: Zrezivělý anděl Disclaimer
A práve vo Vrakovišti sa Alita pod ochrannými krídlami doktora Ida stáva mladým dievčaťom, ktoré objavuje svet okolo seba a naivne hľadá vo všetkých dobro. Alita samotná je najzaujímavejšou postavou celej série a dosť možno je jednou z najlepšie napísaných ženských hrdiniek v mange vôbec. Alita ako postava totižto vôbec nie je definovaná svojim pohlavím, ako je zvykom u mnohých ženských hrdiniek. Kishiro nám ukazuje prerod zmäteného dievčatka na silnú ženu s komplexnou osobnosťou, ktorá je mimoriadne proaktívna v hľadaní svojho šťastia a znovunadobudnutí stratenej identity. Pri čítaní tejto mangy si Alitu jednoducho musíte zamilovať a budete ju brať ako svoju dobrú priateľku, pri ktorej budete mať pocit, že sa poznáte celé roky.
Zisťujeme, že v Alitinom svete rolu akýchsi policajtov tvoria tzv. lovci odmien. Títo, väčšinou dobre technicky vybavení kyborgovia, na vlastnú päsť lovia ľudí a kyborgov, na ktorých hlavy boli vypísané odmeny z dôvodu porušovania zákona. Za každú takúto elimináciu porušovateľov zákona dostávajú tzv. čipy, teda akúsi futuristickú obdobu peňazí. A práve takouto lovkyňou odmien sa chce stať aj naša Alita.
Prostredníctvom viacerých nesmierne napínavých a brutálnych akčných scén postupne zisťujeme, že Alitine bojové schopnosti sú skutočne mimoriadne. Ovláda totižto tajomné a už dávno zabudnuté bojové umenie menom Panzerkunst, čím postupne priťahuje pozornosť okolia a Alita sa stáva tŕňom v oku najmä Zapanovi, úspešnému lovcovi odmien. Ten sa rozhodne proti Alite použiť najmä jej krehký začínajúci vzťah s ľudským chlapcom Hugom, ktorý skrýva za veselou tvárou mimoriadne smutnú minulosť.
Yukito Kishiro - Yukito Kishiro Yukito Kishiro
Yukito Kishiro - Yukito Kishiro Disclaimer
Prvý diel mangy o bojovom anjelovi Alite prináša vizuálne krásne podaný príbeh, v ktorom sympatická mladá kyborgka bez spomienok hľadá svoje miesto a životnú cestu v neľútostnom svete budúcnosti. Český preklad príbehu je kvalitný, plynulý a nerušivý, kresba je nádherná a aj po tridsiatich rokoch poráža množstvo súčasnej mangy. Bojový anjel Alita je teda rozhodne skvelou voľbou pre každého milovníka mangy a cyberpunku.
8.5/10
Yukito Kishiro - Bojový anděl Alita: Zrezivělý anděl
Vydavateľstvo: CREW