RECENZIA: Libertas: Vzorec času (Oliver Hunt)

Konšpiračné teórie potrebujú autora, ktorý prelomí ich pátos a pobaví publikom. Podarilo sa?
B.T. Niromwell
Toho roku sa na Slavcone zbehlo obdivuhodné množstvo slovenských autorov, nie len na doskách, ktoré znamenajú svet, ale aj v hľadisku. Podhubie rastie a my sa tešíme, lebo máločo je taká sranda, ako porýpať sa v prvotine nováčika. Je krásne otvoriť knižku a pomaly odhaľovať, akými cestičkami nás prevedie nová tvár slovenskej fantastiky. Krstom svojej knihy Libertas: Vzorec času vstúpil do ringu autor píšuci pod pseudonymom Oliver Hunt, ktorého sme vám predstavili už minulý týždeň, teraz je čas povenovať sa jeho knihe.
Knižka má už na prvý pohľad jednu výhodu, je malá, skôr tenká, skladná, môžete ju zaradiť medzi svoje autobusové čítanie. Jediná vec, ktorú považujem za mínus po vizuálnej stránke, ale to je asi skôr môj osobný problém, je švabachom napísaný modrý názov na čiernom podklade. Isteže, knižka o vykonšpirovaných nadnárodných organizáciách musí vyzerať tajomne, tak tajomne, ako sa len dá, len aby ju potom v tej poličke v kníhkupectve aj niekto našiel...
Prvý diel Libertas začína vyhlásením, že je napísaný podľa skutočného príbehu, vymyslené sú len postavy, miesta a udalosti. Ide o skvelý návod, ako sa k tejto knižke stavať – netreba ju brať príliš vážne, lebo ani autor sa vážne neberie, nikto sa tu nebude biť do pŕs, že ide hlásať dlho utajenú pravdu. Dan Brown, uč sa! Potom nasleduje krátke jednostranové „intro“, kde sa čitateľ dozvie základné informácie o tajnej organizácii Libertas. A potom konečne príde – prológ. In medias res sa prenesieme do roku 1992, kde sa veľmi nesympatický otec vracia po šichte domov k veľmi nesympatickej rodinke, aby večer pred svojím domom objavil... Táto recenzia je spoiler free, takže vám nepoviem čo. Spomínanej rodinky sa neľakajte, už sa s ňou v tomto diele nestretnete, môžete bez obáv čítať ďalej.
Nasleduje druhá časť prológu, v ktorej sú pekne, no opäť trochu cynicky vykreslené postavičky policajného oddelenia. Čitateľ si však musí klásť otázku, na čo to všetko, keď sa s nimi znovu veľmi rýchlo rozlúčime, aby sme sa konečne preniesli do prvej kapitoly odohrávajúcej sa v roku 2014.
A tu sa budú ľady lámať, tu Hunt ukazuje, v akom duchu sa bude jeho knižka niesť. Prídu na rad špióni, bojové umenie odporujúce zákonom fyziky (to sa nevysmievam, to je fakt), muži uhýbajúci sa guľkám automatu. Už samotná notička na obale knihy hlása, že sa zoznámime s organizáciami používajúcimi zbrane a technológie, ktoré si vieme predstaviť len v béčkovom sci-fi filme – a áno, tak to bude, budete čítať béčkové scifi. Je to váš kumšt? Od dobrého béčka očakávam, aby sa nebralo vážne (splnené) a ideálne aj prinieslo niečo nové, zaujímavé, možno druhú vrstvu, ktorou dokazuje, že tak úplne béčko nie je. Tu sa to ale veľmi nedeje, dočkáme sa klasických postáv a zápletiek, kráčajúcich v stopách starej školy akčných filmov bojujúcich proti inštitúciám, ktorých praktiky sú viac ako pritiahnuté za vlasy. Trochu detinsky vyznieva hlavne začiatok, kde sa zoznamujeme s hlavnými záporákmi, samozrejme, tými najhoršími a najskazenejšími, lebo človek by skôr uvítal scénu, v ktorej sa ich zlodušstvo ukáže, než počúval dušovanie sa nejakej postavy, že strašnejšie mučenie v živote nezažil.
Ak ste sa teda dostali až sem a rozhodli sa, že je to váš žáner, kniha vám bude odsýpať. Autor píše, takpovediac, ako mu huba narástla, čiže dialógy plynú tak, ako to vidno málokde. Škoda len, že nejde o divadelnú hru, a tak by si zvyšok textu zaslúžil trochu dôkladnejšiu jazykovú úpravu, najmä čo sa týka čiarok a čechizmov. Po troche brúsenia však môže byť z kameňa diamant.
Čo by ale bolo ešte treba trochu dobrúsiť je aj konanie a vnútorné motivácie postáv. To sa však ešte môže všetko prehádzať a prekopať v nasledujúcich dieloch, jedna veľká škoda je, že trilógia nevyšla naraz, keďže sa podľa konca prvého dielu zdá, že budú úzko nadväzovať.
Libertas je teda kumšt, ktorý nemusí chutiť každému, ale čitateľov žánru nesklame. Ak preferujete akčné scény pred vnútornými konfliktmi a nemusí vám všetko dávať zmysel, môžete si pri knižke oddýchnuť. Huntova ruka je ľahká, takže jazdu si s ním užijete rýchlu. Pečať prvotiny je síce z textu zjavná, ale potenciál tu je. Potešujúce je, že Oliver zasadil svoj príbeh do európskeho prostredia, a tak nám ukazuje, že ani akčný thriller sa nemusí odohrávať len na druhej strane sveta.
Objednajte si priamo na martinuse: Oliver Hunt – Libertas: Vzorec času
(Nákupom cez tento link podporíte scifi.sk)
Oliver Hunt – Libertas: Vzorec času