Pokémon: Detektív Pikachu (recenzia)

Na svete sú dva druhy ľudí – tí, čo pokémonov milujú, a tí, čo ich nepoznajú.
B.T. Niromwell
Dobre, to bolo možno trochu silné tvrdenie, ale isto nikto nepochybuje, že ide o celosvetový fenomén. Či už je to bláznovstvo vyvolané pred pätnástimi rokmi seriálom, ktorý predstavil prvých stopäťdesiat pokémonov a zároveň priviedol pojem anime do slovenských médií, alebo čisté šialenstvo späté s hrou Pokémon Go, zdá sa, že čokoľvek s logom pokélopty alebo červenolíceho pikachu sa premení na zlato. Práve spomínaná hra Pokémon Go bola pre mnohých absolútnym splnením sna, keďže hráčom umožňuje chytať pokémonov v reálnom teréne, presne tak, ako to robili v hre a seriáli naši obľúbení tréneri. Ja som však stále čakala, kedy sa splní sen aj mne – hry veľmi nehrám, do pokémonového ošiaľu som sa dostala vďaka seriálu a to, po čom som vždy túžila a čo som zároveň považovala za nemožné, bol hraný film. Roky plynuli, pokémoni sa presunuli v mojej hlave do priečinku Archív a možnosti filmového priemyslu medzičasom nenápadne rástli. Až sa to napokon stalo.
Vždy som si predstavovala, že hraný pokémon film bude podľa vzoru väčšiny dnešných kinohitov trojhodinový epický celovečerák, ale to som podcenila fakt, že všetka audiovizuálna pokémon tvorba je zameraná predsa len na inú vekovú kategóriu ako marvelovky (i keď sa ich publikum prekrýva). A tak prichádza prvý hraný film s pikachuom v hlavnej úlohe v podobe rodinnej akčnej komédie.
Pokémon: Detective Pikachu - Trailer - Trailer F4 - SK Titulky Disclaimer
O čom to celé je?
Tim je posledným zo svojich rovesníkov, ktorý stále žije vo svojom rodnom meste, má mizernú prácu a ešte k tomu, prosím pekne, nemá pokémona. Jedného dňa mu zavolá polícia, aby mu oznámili, že jeho otec zahynul pri autonehode. Tim sa preto vydá do mesta, kde jeho otec žil, aby sa postaral o veci zosnulého. Tam nájde malého, rozkošného, červenolíceho pikachua, ktorý síce trpí amnéziou a nič si zo svojho života nepamätá, ale je zjavné, že patrí Timovmu otcovi, a vehementne tvrdí, že ten predsa nemôže byť mŕtvy. Tim sa nechá prehovoriť, aby celej veci prišli na koreň, a dobrodružstvo sa začína...
Podľa traileru by človek čakal film založený na hláškach Ryana Reynoldsa v úlohe, ak sa to dá tak nazvať, pikachua na štýl deadpoola alebo medvedíka Teda. Ono to tak úplne nie je pravda. Na jednej strane vzhľadom na to, že ide o rodinný film, vtípky musia byť iné, a zároveň to často o hláškach ani nie je. O pikachuovi to však je. Táto rozkošná postavička je jedným z troch hlavných pilierov, na ktorom film stojí, a bol by aj padal, ale je to postavička skutočne vydarená. Druhým pilierom je vizuálna stránka a tu môžeme pokojne zaradiť všetkých pokémonov – obzvlášť veľkých, veľmi veľkých pokémonov (samozrejme, že nevyzerajú úplne ako živí, ale sú neuveriteľne rozkošní). A tretím je príbeh.
Treba povedať, že film veľmi dobre pracuje s všemožným klišé, už len tá autonehoda, sirota-outsider atď., a to podobným štýlom ako seriál. Uvidíme tu napríklad v podstate okopírovaný vzťah Asha s pikachuom, ktorí si k sebe dlho nevedeli nájsť cestu, až na to, že tu sa garde obráti a je to práve pikachu, kto musí bojovať o Timovu priazeň. Dôraz na priateľstvo, dobro, rodinné vzťahy a fráza "Som na teba hrdý" je povinnou jazdou, ale vyznieva to prirodzene, nerušivo. Akčné momenty sa striedajú s dojemnými scénami a to všetko je popreplietané humorom a veľmi jemným, obligátnym iskrením medzi hlavným hrdinom a hrdinkou. Nejde teda o nič svetoborné, ale je to vo filme naporciované práve tak, aby si udržal vašu priazeň od začiatku až do konca – tvorcovia fimu si zaslúžia pochvalu za neutíchajúce tempo, povedala by som, že tu nenájdete žiadnu zbytočnú scénu. A tiež za zauzlenie deja, ktoré príde v druhej polovici filmu a prinúti váš priznať si, že vás rodinný film so žltou plyšovou myškou v hlavnej úlohe niečím prekvapil. Zdá sa, že priamočiare dejové línie sa už oficiálne nenosia – vďakabohu za to. A nebojte sa, že by ste sa v deji začali strácať, lebo vždy, keď sa stane niečo dôležité, pikachu to s prekvapeným výkrikom zhrnie – je to dobrá barlička, zíde sa vám, prinajhoršom vtedy, ak film pozeráte len kvôli deťom a náhodou si schrupnete.
Mínusov tu naozaj veľa nenachádzam, ale ak by som si mala niečo vybrať, tak to budú šablónovité, miestami trochu afektované postavy. Najzaujímavejšími a najvtipnejšími postavičkami sú pokémoni, ale veď koniec-koncov, o to tu predsa ide, či nie?
Kým sa oficiálne rozhodnete, či ísť alebo neísť, je dôležité rozdeliť si potenciálne publikum do dvoch kategórií – na tých, čo sa vo svete pokémonov vyznajú, a na tých, čo vôbec nie. Detektív pikachu je vystavaný tak, aby zaujal aj tú druhú polovicu. Ak k nej patríte, hneď na začiatku sa dozviete, ako sa chytajú pokémoni a následne budete prirodzene sledovať vzťah medzi ľuďmi a ich trochu špeciálnymi spoluobyvateľmi matičky zeme. Na to, aby ste si film užili, vám stačia informácie, ktoré vám film aj ponúkne, tak si ho môžete smelo pozrieť.
Ak ale vo svete pokémonov nie ste noví, užijete si ho o to viac. Prvá scéna, napríklad, na mňa mala neuveriteľný účinok, lebo na diváka hneď vybafol pokémon s veľkým P, alebo skôr M... Sklamaní môžu byť tí diváci, ktorí po vzore hier a seriálu očakávali veľa zápasov a scén chytania pokémonov. Keďže sa dej nesústredí na trénerov, ale odohráva sa v meste, kde pokémoni a ľudia žijú a pracujú bok po boku ako rovnocenní partneri, zápasov si tu veľa neužijete. To ale neznamená, že bude chýbať akcia, práve naopak.
A na záver ešte musím zodpovedať jednu otázku – oplatí sa ísť na tento film, ak mojím jediným tahákom je Ryan Reynolds?
Pokémon: Detective Pikachu - Just go Just go
Pokémon: Detective Pikachu - Just go Disclaimer