Shyamalanove črepiny (recenzia Glass)

O filme Glass sa vravelo, že by mohol M. Night Shyamalana znova dostať na svetlo. Koniec koncov, priamo nadväzoval na jeho úspešné snímky Unbreakable a Split, takže čo takého by sa mohlo stať? Navyše hviezdna zostava v podobe Brucea Willisa, Samuela L. „motherfucker“ Jacksona a Jamesa McAvoya. Skvelý tím + skvelý režisér + skvelý námet = skvelý film. Alebo nie?
Glass - Plagát - Poster 2
Glass - Plagát - Poster 2 / Zdroj Disclaimer
M. Night Shyamalan, chlap, ktorý nám priniesol Šiesty zmysel, Osadu ale aj Posledného vládcu vetra. Film Sklenený (alebo Glass, ak chcete) priamo nadväzuje na jeho predchádzajúce filmy Unbreakable a Split. V podstate hneď na začiatku stretávame Davida Dunna, ktorý má o pár rokov a pár šedín na brade viac. Stále je to chlap ako hora s extrémnou silou a senzitívnymi schopnosťami bojujúci proti zločinu, ktorý spolu so svojim synom (veľké plus, že Shyamalan obsadil toho istého herca ako v Unbreakable) pátra po zmiznutých dievčatách. A po Horde/Beastovi, starému známemu zo Splitu, ktorého na konci jeho sólovky nechytili a ktorého skvelo hrá James McAvoy. Konflikt je nevyhnutný a obaja skončia v ústave, kde ich čaká Davidov starý známy Mr. Glass... na práškoch.
Po hereckej stránke hlavných postáv niet čo vytknúť. Bruce Willis hrá sám seba, James sa zasa priam vyžíva vo všetkých tých osobnostiach, ktoré tvoria Hordu, a že ich teda je. Navyše budovanie atmosféry v prvej časti filmu naozaj funguje. Potiaľ dobre.
Glass - Overseer
Glass - Overseer / Zdroj Disclaimer
David Dunn / The Overseer – dobrý…
A teraz tie zlé správy. Dosť sklamala práve postava Mr. Glassa. Polovicu filmu len sedí, tvári sa ako zelenina a plánuje. Samozrejme, že všetci vieme, že má niečo v pláne, no napokon, keď dôjde k odhaleniu plánu, tak človeku ostane pocit, že ho niekto podviedol. Namiesto geniálneho ťahu, pri ktorom padnú všetkým prítomným v sále sánky na zem, ostaneme len pri „šokujúco“ predvídateľnom komiksovom boji klaďasa so záporákom. Boje medzi Beastom (McAvoy) a Overwatcherom (Willis) sú akosi bezzubé, Glassova manipulácia a plán nemastný-neslaný a herecké výkony ostatných postáv vrátane Sarah Paulson slabé. Jedinú výnimku možno tvorí Anya Taylor-Joy, ktorá hrá Casey Cooke, jedinú preživšiu zo Splitu s evidentne vysoko rozvinutým Stockholmským syndrómom.
Ďalšou chybou, z ktorej sa Shyamalan nepoučil, je fakt, že mu akčné filmy jednoducho nejdú. Áno, býval majstrom pomalých, depresívnych a tajomných filmov s nečakanými zvratmi. Áno, vie skvelo budovať pomaly hustnúcu atmosféru, najmä ak sa odohráva v málo osvetlených priestoroch. Ale v momente, keď vytiahne netvora alebo hrdinu na svetlo dňa a snaží sa s ním niečo robiť, zlyháva. Beastovi a celkovo Horde prospievalo pomalé odhaľovanie osobností a budovanie napätia, ako i tajomstvo okolo Beasta. Podobne aj tu. V prvej fáze filmu, keď David pátra po Horde, si spokojne vrnkáte. Keď obaja skončia v ústave, tak sa tešíte na klaustrofobické priestory a zvraty. O to všetko však akoby mihnutím čarovného prútika prídete v momente, keď všetkých hlavných predstaviteľov začneme stretávať príliš často. Na svetle. Za bieleho dňa.
Glass - The Beast
Glass - The Beast / Zdroj Disclaimer
...Kevin Wendell Crumb / The Horde – zlý...
Navyše filmu nepomohol ani miestami až smiešne pôsobiaci Beast, ktorý skáče po trávniku ako kozľa a nechá sa ako ročné dieťa manipulovať Glassom. V tejto fáze by už aj z upratovačky po tom, ako ste prešli po práve umytej dlážke, išiel napriek všetkej McAvoyovej snahe väčší strach. Takto si veru ultimátneho záporáka nepredstavujem. O to viac, keď si uvedomíte režisérovu snahu urobiť z Hordy/Beasta obeť, ako aj snahu psychiatričky presvedčiť hlavné postavy o tom, že vlastne žiadne schopnosti nemajú.
A čo pozitíva? Sú tu nejaké? No... okrem hereckých výkonov hlavných postáv a prvých cca 40 minút filmu takmer nie. Aj keď... Dočkáme sa niekoľkých prekvapení. Tým prvým je snáď informácia o vzniku Hordy a Beasta ako takého, ktorá celkom pekne zapadá do mytológie filmov, tým druhým záverečná scéna a vysvetlenie pár wtf momentov, s ktorými by som nerád spoileroval. To žiaľ nestačí na to, aby bol film aspoň nadpriemerný.
Glass - Mr. Glass
Glass - Mr. Glass / Zdroj Disclaimer
... Elijah Price / Mr. Glass – a škaredý.
Napriek všetkému uvedenému treba uznať, že Shyamalan dokázal namotať slušnú časť fanúšikov. Najmä tým, že naozaj nikto nevedel, čo má od filmu čakať, a jednak použitím farieb. S nimi si režisér veľmi rád pohráva a aj v tejto snímke pokračoval s už zavedeným režimom – dejová linka s Hordou s prevládajúcou žltou farbou, Glass mal už v Unbreakable fialový oblek a scény s Bruceom Willisom mali zelený podtón. A samozrejme, teórie o tom, prečo práve tieto farby a ktoré ďalšie farby na ich vytvorenie potrebujeme a chýbajú (modrá a červená), sa množili. Ak k tomu pripočítate stále tak trochu otvorený koniec, je možné, že sa dočkáme pokračovania. Alebo nie?
Záver: Napriek všetkej snahe sa režisérovi nepodarilo zopakovať úspech filmov, na ktoré mal naviazať, o kvalite Šiesteho zmysla ani nehovoriac. Čo je isto škoda, pretože ak by to vzal z trochu iného konca, viac mysteriózneho a psychologického s postupným budovaním napätia, rozhodne by sa bolo na čo dívať. Takto sme dostali priemerný film s pocitom nevyužitého potenciálu.
Verdikt: 6/10
Glass
Réžia: M. Night Shyamalan