Zvláštny objekt v slnečnej sústave

Aj keby si to zrejme mnohí želali, pravdepodobnosť, že objekt Oumuamua je mimozemská vesmírna loď, je veľmi nízka.
Podpor scifi.sk 2 % z dane v roku 2024
V októbri minulého roku našou slnečnou sústavou preletel cudzí objekt, ktorý zaujal vedcov ako i širokú verejnosť. Okamžite sa objavili špekulácie, že by sa mohlo jednať o mimozemskú vesmírnu loď. Takéto názory sú však (zatiaľ) neopodstatnené.
Začiatkom novembra objekt známy pod názvom Oumuamua zaplavil viaceré svetové médiá po tom, čo ho vedci z Harvardu označili za UFO. Ale nie je to vôbec také jednoznačné.
Podľa vedcov malo teleso rozmery približne 800x80 metrov a cez slnečnú sústavu sa pohybovalo hyperbolickou dráhou. Inými slovami, neobiehalo okolo Slnka. A tka rýchlo, ako sa objavilo, aj odišlo.
Zdá sa, že nezvyčajné zrýchlenie telesa bolo zapríčinené inou silou než len gravitáciou. Vedci ho najprv označili za kométu, ale z tých pri pohybe unikajú plyny, čo sa v prípade objektu Oumuamua nezistilo.
Vedci Shmuel Bialy a Avi Loeb z Harvardského centra pre astrofyziku uverejnili dokument, v ktorom rozoberajú pôvod tohto nezvyčajného zrýchlenia. V práci sa pohrávajú s myšlienkou, že by sa mohlo jednať o tlak slnečného žiarenia. Ďalej ale opisujú, ako by teleso muselo vyzerať, aby pod vplyvom Slnka prišlo k pozorovanému zrýchleniu.
Vo svojej práci uverejnenej v archíve vedeckých prác arXiv píšu, že Oumuamua je možno iba veľmi tenký objekt. V závere však prichádzajú so špekuláciou, že by mohlo ísť o UFO poháňané slnečným žiarením.
Zatiaľ čo toto tvrdenie môže vyznieť ako pritiahnuté za vlasy, je veľmi ťažké ho vyvrátiť. Takže Oumuamua by teoreticky mohlo byť vesmírnou loďou, čo ale neznamená, že tomu tak v skutočnosti aj je.
Na to, aby sa ich tvrdenia potvrdili, by potrebovali dôkazy a tie im chýbajú. Objekt Oumuamua je teraz od Zeme už príliš ďaleko a už neexistuje spôsob, ako ho bližšie preskúmať.
Ostatní vedci sú skeptickí. „Netreba zneužívať dobré meno inštitúcie na prehnané závery, ktoré sú neoverené alebo veľmi špekulatívne,” povedala Chanda Prescod-Weinsteinová, odborná asistentka fyziky na Univerzite v New Hampshire. „Nemá to vplyv iba na reputáciu oddelenia, ale aj na celú vedeckú oblasť,” dodala.
V rozhovore pre NBC sa astronóm Seth Shostak z inštitútu SETI vyjadril, že ide o dômyselnú hypotézu. Zároveň ale dodal, že by sme nemali robiť unáhlené závery o mimozemskej civilizácii, pokiaľ pravdepodobnejšie odhady, ktoré tvrdia, že sa jednalo o kométu alebo asteroid, ešte neboli úplne vylúčené.
Podľa harvardského vedca Jonathana McDowella je teória o vesmírnej lodi nepravdepodobná a že pravdepodobnejšie je, že naše informácie o objekte sú nesprávne.
Katie Macková, profesorka astrofyziky a vedeckej komunikácie na Štátnej univerzite v Severnej Karolíne, povedala v rozhovore pre Gizmondo, že nie je nič zlé na tom, ak sa robia takéto výpočty a merania. Upozornila však, že „ako čitatelia si musíme uvedomiť, že ak sa nejaká teória dostane do pozornosti médií alebo jej autormi sú kvalifikovaní odborníci, neznamená to ihneď, že je táto teória pravdivá.”
Loeb tvrdí, že jeho hypotéza o vesmírnej lodi je čisto vedecká. Dôkazy síce nie sú presvedčivé, ale vraj o to zaujímavejšie. „Nebránim sa ďalším teóriám, ale neviem si inak vysvetliť to zvláštne zrýchlenie Oumuamua.”

Natália Šovčíková