Lantern City (recenzia)

Steampunkový svet Lampášového mesta tu je už niekoľko rokov. Po tom, čo sa jeho autorom nepodarilo predať koncept televíznym staniciam, pokúšajú svoje šťastie v aréne komiksov. A veru celkom úspešne.
Lantern City - Plagát - Obálka - EN
Lantern City - Plagát - Obálka - EN / Zdroj Disclaimer
Pred troma rokmi uzrel svetlo sveta koncept na steampunkový televízny seriál Lantern City (Lampášové mesto), za ktorým okrem iných stál aj Bruce Boxleitner, známy najmä zo seriálu Babylon 5. On a Paul Jenkins a Matthey Daley spoločne vytvorili svet, v ktorom sa mieša postapokalyptický pocit neustáleho ohrozenia ale zároveň politická intriga v rámci ojedinelého univerza pary a protomechanizovaných strojov. Koncept Lantern City bol v roku 2013 ponúknutý na produkciu niekoľkým televíznym štúdiám a staniciam, no ani jedna sa ho neujala. Teraz, o niekoľko rokov neskôr sa ešte stále jeho autori, ktorý veria v jeho hodnotu, snažia udržať relevantným a pri živote. Po publikácii ilustrovaného románu Lantern City: Rise sme sa teda dočkali komiksového vydania príbehu hlavného hrdinu, Sandera Jorveho, ktorý sa napriek svojej vôli stáva hrdinom.
Lantern City je mesto, ktoré prežíva vďaka silnej triednej segregácii, neustálemu dozoru zo strany vyšších vrstiev a útlaku slobodných ľudí, žijúcich na pomedzí chudoby. To je aj pozícia, do ktorej sa rodí Sander, ktorému Stráž zabila rodičov a ako sirota sa potom predieral systémom. Teraz pracuje ako zberač ovocia na jednej z plantáží patriacej vládnucemu rodinnému klanu Greyovcov. Prostredníctvom švagra Kendala sa dostáva do styku s odbojom, ktorý sa snaží vyburcovať ľud žijúci v temnom prostredí pri úpätí obrovských veží mesta k revolúcii. Tieto pokusy ale prekazí koordinovaný útok Stráže, ktorá zhromaždenie rozoženie a mnohých prítomných postrieľa. Sandera, ktorý sa doteraz nechcel pridať zo strachu o svoju rodinu, presvedčia, aby skúsil infiltrovať Stráž v obleku jedného z kapitánov útoku, ktorý pri ňom zomrel a ktorého celotelovú uniformu odboj takto získal. Času na rozhodnutie veľa neostáva a Sander sa tak stáva hrdinom proti svojej vôli. Čo ho ale čaká v roli kapitána, o tom ani len netuší...
Lantern City - Scéna - O Lantern City
Lantern City - Scéna - O Lantern City / Zdroj Disclaimer
Lantern City na prvý pohľad zaujme veľmi precíznou a krásnou grafikou z ruky Carlosa Magna, ktorý do detailnej kresby dáva ozaj svoje srdce. Lampášové mesto pôsobí reálne, majestátne, rozložito. Jeho atmosféra je citeľná z každej stránky a hrdinovia a ich črty či pohyby sú vykreslené umnou rukou majstra. Lepšieho ilustrátora si asi ani nemohli jeho tvorcovia želať. Koncepty vzducholodí, obrovských veží mesta či uniforiem takto vytvárajú veľmi realistický pohľad na svet, do ktorého nás sugestívne vťahujú. Hlavné postavy sú zaujímavo stvárnené, hoci Sanderov postup po infiltrácii Stráže vyzerá relatívne jednoduchý a Šťastena je mu až nadmieru (chyba autorov) naklonená. Napr. keď stretáva manželku kapitána, ktorému zobral uniformu, je táto hneď pripravená mu pomôcť, čo sa mi zdá relatívne nepravdepodobné. Vysvetlenie, ktoré nám kniha podáva, sa mne osobne zdá triviálne, hoci funguje. Jednou z najzaujímavejších postáv je ale „záporák“ inšpektor Stráže, ktorý pracuje dôsledne a je mu jasné, že na odchytenie a zavretie infiltrátora, potrebuje len dôkazy, ktoré aktuálne ešte nemá...
Celkový dej prvej zozbieranej knihy pokrýva prvé štyri diely komiksu a Archaia, ktorá ho vydáva, si dala záležať. Kniha v krásnej tvrdej väzbe so selektívnym fóliovaním na povrchu neobsahuje len samotný príbeh, ale aj galériu doterajších obálok komiksov vrátane limitovaných sérií na cony. Na konci knihy sa jej autori rozpísali aj o svete Lantern City a pridali k textu niekoľko koncepčných ilustrácií jednotlivých hlavných postáv ako aj vzducholodí a rušňov či iných strojov. Univerzum tohto steampunkového sveta, ktoré vznikalo ako odkaz na J. Verneho alebo H. G. Wellsa takto dostáva ten správny punc.
Lantern City - Scéna - Otvorenie
Lantern City - Scéna - Otvorenie / Zdroj Disclaimer
Lantern City má možnosť sa zaradiť medzi veľké steampunkové legendy ako The League of Extraordinary Gentlemen alebo Lady Mechanika. Má na to dobrý nábeh, no uvidíme, ako sa s laťkou, ktorá je pomerne vysoko, popasuje. Určite sa ale žánrovo jedná o veľmi zaujímavý počin, ktorého pokračovanie budem osobne rád očakávať.